Kia Soul startet sin karriere i Norge som fossilbil, men allerede for ti år siden dukket den første elektriske versjonen opp, under navnet Kia Soul Electric. I 2014 ble det registrert 445 Soul Electric, ifølge tall fra Opplysingsrådet for veitrafikken.
Da var det få tilgjengelige elbilmodeller på markedet, sammenlignet med i dag. Mest populær var Nissan Leaf med 4604 nybilleveringer foran Tesla Model S med 4038 biler.
Året etter hadde salgstallene til Soul Electric doblet seg og, samme år ble modellen kåret til Årets bil i Norge. På dette tidspunktet hadde elbilene en markedsandel på 17 prosent av nybilleveringene.
Ut i Europa
Den norske importøren forteller at det i tiden etterpå var perioder der de måtte ut i Europa å importere biler i tillegg til det fabrikken klarte å levere. Det var ikke mulig å skaffe nok biler.
- På tiden da den første elektriske Soulen kom var det egentlig nesten bare en langt dyrere Tesla S som var et reelt alternativ for norske elbilkjøpere. Mange valgte da Soul som en god og romslig elektrisk bil nummer to. Ikke alle tenker på at Kia er en av dem som har drevet lengst med elbil i Norge, men det har vi altså, sier Christian Lagaard kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, i en pressemelding.
I dag ruller det rundt 23.000 Soul på norske skilter, og det kommer ikke til å bli særlig flere.
For nå forteller den norske importøren at modellen skal fases ut i løpet av 2024. Det er noen få eksemplarer igjen i Norge, som de antar vil bli solgt i løpet av et par måneder, så er det slutt. I samme år som Kia har vært 30 år på det norske markedet.