BRÅSTOPP: – Kombinasjonen av delemangel og andre produksjonsutfordringer fører til fall i nybilregistreringene, konstaterer Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.
BRÅSTOPP: – Kombinasjonen av delemangel og andre produksjonsutfordringer fører til fall i nybilregistreringene, konstaterer Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Pilene peker bratt nedover:

Bråbrems i nybil-registreringene

Det blåser plutselig nordavind fra alle kanter i den norske bilbransjen. Etter registreringsrekord i september peker pilene nå bratt nedover for antallet nybilregistreringer i oktober.

Publisert Sist oppdatert

Tidenes bonanza for norsk bilbransje har tatt en brå vending de siste ukene. Norske bilforhandlere kom seg gjennom koronaperioden med oppsiktsvekkende gode resultater, og etterdønningene av pandemien med transportutfordringer og delemangel prellet av som vann på gåsa.

Inntil nå.

Så langt i oktober er det kun et par dager som har høyere registreringstall for nye biler sammenlignet med samme måned i 2020. Inn i tredje uken ligger oktobertallene drøyt seks prosent bak fjoråret, skriver Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i en pressemelding.

Fulle båter i september

– «All-time high» for måneden september i antall førstegangsregistrerte nye personbiler skyldes ikke at folk løp til butikken for å kjøpe ny bil. Forklaringen var hovedsakelig innkommende båter fulle av nye biler som var bestilt lenge før, og så ble utlevert, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Den ekstreme interessen for elbiler blant norske bilkjøpere har gjort lille Norge til et prioritert marked for mange produsenter.

Men nå er ventetiden lang for mange populære biler. Og den blir stadig lengre.

– Kombinasjonen av delemangel og andre produksjonsutfordringer fører til at biler ikke kan ferdigstilles og sendes videre til mottakerland og kunder. Dette preger store deler av verden, også Norge. Da må kundene vente, og ofte ganske lenge, sier Thorsen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BERG-OG-DAL-BANE:</span> Her er salgskurvene for sju av de mest populære bilmodellene i Norge det siste året – Tesla Model 3 (svart), Tesla Model Y (lyseblå), Skoda Enyaq (brun), Hyundai Ioniq 5 (turkis), Ford Mustang Mach-E (oransje), VW ID.4 (grå) og Volvo XC40 (rød)
BERG-OG-DAL-BANE: Her er salgskurvene for sju av de mest populære bilmodellene i Norge det siste året – Tesla Model 3 (svart), Tesla Model Y (lyseblå), Skoda Enyaq (brun), Hyundai Ioniq 5 (turkis), Ford Mustang Mach-E (oransje), VW ID.4 (grå) og Volvo XC40 (rød)

Han trekker frem tre hovedforklaringer på det plutselig fallet i det norske markedet:

Færre bilbåter til kai, delemangel og produksjonsutfordringer.

Det norske markedet er både lite og elbilfokusert, samtidig som vi skiller oss fra mange land, ved at vi ikke har noe egen bilindustri. Registreringstallene speiler derfor rutetidene til transportskipene som kommer med tusenvis av biler i slengen.

Bruktbilfall

Nedgangen i antallet nye registrerte biler, gjelder for alle typer drivlinjer – også elbiler.

Samtidig har også bruktbilomsetningen falt kraftig, med 10 prosent mot tilsvarende tall i oktober i fjor.

På den annen side er det en betydelig økning i bruktimporten i oktober (ca. 12 prosent mot samme måned i fjor. Bruktimportene er oftest nesten nye biler, flertallet er elbiler.

– Det tyder på at folk vil ha bil, og de vil gjerne slippe å vente for lenge, sier Thorsen.