Ny modell:
Nå blir Maserati elektrisk
Maserati er på vei inn i den elektriske tidsalderen med Grecale Folgore. Modellen er straks på plass i Norge.
Maserati Grecale Folgore kommer med et batteri på 105 kWt, som har en utnyttbar kapasitet på 96 kWt.
Rekkevidden er oppgitt til 500 kilometer. Ladefarten er inntil 150 kilowatt.
I og med at det er en Maserati er også de sportslige prestasjonene viktig, og de skal være ivaretatt av to elektriske motorer som yter til sammen 550 hestekrefter med et dreiemoment på 820 newtonmeter, som skal gi en akselerasjon fra null til hundre på 4,1 sekunder.
Grecale er en SUV som er 485 centimeter lang, det vil si at bilen er noen centimeter lengre enn den naturlige konkurrenten Porsche Macan, som kommer på markedet som elbil senere i år.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Venteliste først
Den norske importøren sier de skal levere de første bilene «til de som har stått over ett år på venteliste i mars/april 2024.» En bestilling i dag vil gi bil i april til juli.
Leveringstallene skal være begrenset, importøren sier de har en kvote på 60 biler i år, hvor rundt halvparten er bortbestilt.
Av praktiske elementer kan bagasjeplass på 535 liter og hengervekt på 1,8 tonn nevnes.
Startprisen er på 1.370.000, i tillegg har modellen en omfattende tilvalgsliste som kan gjøre sluttsummen betraktelig høyere. Blant annet en spesiallakk, i en såkalt «Furieserie», som koster 222.000 kroner ekstra.
Til sammenlikning: Porsche Macan 4 starter, med 408 hestekrefter, starter på 876.839 kroner og Macan Turbo, med 639 hestekrefter, starter på 1.236.728 kro ner.
Mer på gang
Maserati er forøvrig klare med nok en elbil i disse dager, GT-bilen GranTurismo Folgore.
Den opprinnelige planen med å lansere elversjonen av limousinen Quattroporte i år er skjøvet til 2028, ifølge Autoweek.
Neste år kommer superbilen MC20, som er ventet å ha tre elmotorer og en effekt på mer enn 700 hestekrefter. Den elektriske arvtakeren til den store SUV-en Levante kommer trolig i 2027.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?