Tesla startet nylig et pilotprosjekt i Nederland hvor det ble åpnet for at andre bilmerker også kan få lade ved deres Superchargere.
Denne piloten utvides nå med 15 anlegg i Norge og 16 i Frankrike.
Nå åpnes 305 av de tilsammen 1234 ladestolpene som Tesla har på sine tilsammen 88 anlegg i Norge.
Dette er stedene som er inkludert i piloten:
Aurland (Vestland)
Aksdal sør (Rogaland)
Arna (Vestland)
Berkåk (Trøndelag)
Nebbenes (Viken)
Fokserød (Vestfold og Telemark)
Lærdal (Vestland)
Leira (Innlandet)
Lillehammer Strandtorget (Innlandet)
Lyngdal (Agder)
Nes i Ådal (Viken)
Notodden (Vestfold og Telemark)
Oslo sentrum Ibsen P-hus (Oslo)
Rygge (Viken)
Skien (Vestfold og Telemark)
Med dette vil minst én av hovedfartsårene for mange som skal til fjells på vinterferie få betydelig bedret kapasitet, når to anlegg åpnes opp for alle langs E16 mellom Oslo og Valdres.
Det kommer ingen fysiske endringer ved dagens Tesla-stasjoner, utover et klistremerke på hver stolpe som blir åpnet.
Men ikke-Tesla-eiere vil ikke få anledning til såkalt plug-and-charge, altså løsningen hvor ladekabalen bare kan settes rett i kontakten med sømløs betaling via forhåndsregistrerte betalingskort. All registrering og betaling skjer i Tesla-appen.
Forvarming av batterier til ankomst for optimalisert lading blir også forbeholdt Tesla-eierne.
Annonse
Dyrt å stå for lenge
Prismodellen er todelt:
Enten uten abonnement, men med en kWt-pris som ligger ca. 60 prosent over det Tesla-eierne betaler, med noe variasjon fra stasjon til stasjon.
Eller med et abonnement til 129 kroner pr måned – og samme kWt-pris som Tesla tar fra sine egne kunder.
Men husk:
I tillegg kommer sperreavgiften hvis du blir stående parkert tilkoblet ladestolpen etter at du har fulladet. Det koster fra 10 kroner i minuttet, dersom stasjonen er helt full.