Tesla solgte flere biler og tjente mindre penger i årets første kvartal. Det skyldtes at selskapet har satt ned prisene på bilene.
Overskuddet falt 24 prosent fra første kvartal i fjor til 2,5 milliarder dollar i første kvartal i år. Omsetningen havnet på 23,3 milliarder dollar, en økning på 24 prosent.
Driftsmarginen falt fra 19,2 prosent i første kvartal i fjor til 11,4 prosent i første kvartal i år.
– Tenker på fremtiden
Tesla-aksjen falt 5,8 prosent i etterhandelen på Wall Street etter resultatfremleggelsen onsdag. Resultatet var imidlertid i tråd med analytikernes forventninger, selv om overskuddet var mindre enn ventet.
– Det er bedre å selge et stort antall biler til lavere margin og høste denne marginen i fremtiden når vi perfeksjonerer selvkjørende egenskaper, sa Musk til analytikere etter resultatfremleggelsen.
Bestillingsordrer på nye biler overgår produksjonen, påpekte han.
Tidligere har Musk sagt at han håper å kunne levere 2 millioner biler i år. Men onsdag ville han ikke gjenta dette tallet og stilte seg i stedet bak Teslas offisielle mål om 1,8 millioner leveranser.
Annonse
Selskapet balanserer på en knivsegg
Jessica Caldwell, analytiker
Flere prisreduksjoner?
Priskuttene er knyttet til makroøkonomiske faktorer. Hensikten er også å selge flere biler, selv om det betyr lavere overskudd, uttalte Musk.
Økt konkurranse fra andre elbilprodusenter har bidratt til at Tesla har kuttet prisene flere ganger i år, både i USA og Europa.
Det siste priskuttet kom denne uken i USA. Selskapet antyder at det kan komme ytterligere prisreduksjoner.
– Cybertruck kommer
Musk gjentok sine forsikringer om at Cybertruck vil komme i år.
– Det er en ekstrem etterspørsel for produktet. Selv mener jeg at det blir en hall-of-famer, sier Musk – som med det altså hevder at bilen blir en milepæl i bilhistorien.
Tesla sikter mot lansering i tredje kvartal, men som toppsjefen sier: «Det tar tid å få på plass produksjonslinjene». Antakelig akter verken aksjeeiere eller bransjen som sådan å holde pusten i påvente av at de første pickupene havner hos kunder.
– Prisreduksjonene og avgiftslettelser gjør at Teslas volummodeller, Model 3 og Model Y, blir tilgjengelig for mange. Men selskapet balanserer på en knivsegg når de jager store volum og samtidig skal prøve å opprettholde merkets prestisjeimage, sier Jessica Caldwell i analyseselskapet Edmunds, ifølge Automotive News.