FORSVARER STRATEGIEN: Teslas toppsjef Elon Musk.

Tjener mindre:

Musk: – Tesla ofrer høyere profitt for større volum

Tesla tjener mindre enn antatt og aksjeverdien synker. Akkurat som det skal være, mener selskapets eier.

Publisert

Tesla solgte flere biler og tjente mindre penger i årets første kvartal. Det skyldtes at selskapet har satt ned prisene på bilene.

Overskuddet falt 24 prosent fra første kvartal i fjor til 2,5 milliarder dollar i første kvartal i år. Omsetningen havnet på 23,3 milliarder dollar, en økning på 24 prosent.

Driftsmarginen falt fra 19,2 prosent i første kvartal i fjor til 11,4 prosent i første kvartal i år.

– Tenker på fremtiden

Tesla-aksjen falt 5,8 prosent i etterhandelen på Wall Street etter resultatfremleggelsen onsdag. Resultatet var imidlertid i tråd med analytikernes forventninger, selv om overskuddet var mindre enn ventet.

– Det er bedre å selge et stort antall biler til lavere margin og høste denne marginen i fremtiden når vi perfeksjonerer selvkjørende egenskaper, sa Musk til analytikere etter resultatfremleggelsen.

Bestillingsordrer på nye biler overgår produksjonen, påpekte han.

Tidligere har Musk sagt at han håper å kunne levere 2 millioner biler i år. Men onsdag ville han ikke gjenta dette tallet og stilte seg i stedet bak Teslas offisielle mål om 1,8 millioner leveranser.

Selskapet balanserer på en knivsegg

Jessica Caldwell, analytiker

Flere prisreduksjoner?

Priskuttene er knyttet til makroøkonomiske faktorer. Hensikten er også å selge flere biler, selv om det betyr lavere overskudd, uttalte Musk.

Økt konkurranse fra andre elbilprodusenter har bidratt til at Tesla har kuttet prisene flere ganger i år, både i USA og Europa.

Det siste priskuttet kom denne uken i USA. Selskapet antyder at det kan komme ytterligere prisreduksjoner.

– Cybertruck kommer

Musk gjentok sine forsikringer om at Cybertruck vil komme i år.

– Det er en ekstrem etterspørsel for produktet. Selv mener jeg at det blir en hall-of-famer, sier Musk – som med det altså hevder at bilen blir en milepæl i bilhistorien.

Tesla sikter mot lansering i tredje kvartal, men som toppsjefen sier: «Det tar tid å få på plass produksjonslinjene». Antakelig akter verken aksjeeiere eller bransjen som sådan å holde pusten i påvente av at de første pickupene havner hos kunder.

– Prisreduksjonene og avgiftslettelser gjør at Teslas volummodeller, Model 3 og Model Y, blir tilgjengelig for mange. Men selskapet balanserer på en knivsegg når de jager store volum og samtidig skal prøve å opprettholde merkets prestisjeimage, sier Jessica Caldwell i analyseselskapet Edmunds, ifølge Automotive News.

(©NTB)