All-Terrain er den litt røffere utgaven av nye C-klasse, og en helt ny versjon av storselgeren. Du ser det på de svarte hjulbuene og noen øvrige detaljer i front og hekk. Den leveres også kun med dieselmotor og firehjulsdrift.
Begge deler er nok utslag av lang tid med bare elbiler i teststallen. Vi forventet at kontrasten til en diesel skulle oppleves større, rent støymessig, men blir imponert over hvor godt dempet den er.
Og for en elbilkjører er hyppige blikk på rekkeviddemåleren omtrent like automatisert som blikkene på hastighetsmåleren.
Når det plutselig står 1200 kilometer estimert rekkevidde, så føler man at minus 30 på Finnmarksvidda er et like bekymringsløst premiss som timesvis med fri fart på autobahn.
Annonse
Full tank
Vi må innrømme at vi dobbeltsjekket da vi så den estimerte rekkevidden med full tank. Det kunne jo være at vi blandet med bilens generelle kilometerstand, at den helt nye Mercedesen bare hadde gått 1200 kilometer ...
Litt mer relevant rekkeviddeproblematikk: En av våre ganske faste testruter går fra Oslo til Gålå. Det er en distanse på rundt 25 mil, jevnt stigende det meste av tiden – og kraftig stigende den siste drøye mila.
Må alltid lade
Erfaringsmessig må vi underveis alltid lade en elbil med rundt 480 kilometer offisielle rekkevidde – uavhengig av last og utetemperatur – for å komme trygt opp i vinterhalvåret. I midten av april klarer vi oss marginalt uten å lade.
Annonse
Spydspiss
Etter den samme turen med diesel-Mercedesen, står vi igjen med 848 kilometer rekkevidde på «gjettometeret».
Selv om man fort får inntrykk av noe annet her i Norge, så jobbes det fortsatt hardt og godt med fossilbiler hos mange av verdens viktigste bilprodusenter.
Mercedes har vært en av spydspissene innen dieselteknologi. Og det merker man på C-klasse. Samspillet mellom motor og girkasse oppleves som suverent bra.
Ingen rykking
Det ligger alltid et riktig gir og venter, uansett hva man foretar seg med gassen, eller om man glir inn i en rundkjøring og skal opp i fart etterpå. Det er minimalt med forsinkelser eller rykking.
Også start-stopp-funksjonen er så smidig og lynrask at den aldri merkes annet enn ved lyden av motoren som tennes.
Effekten på 200 hester og 440 Nm holder naturligvis i massevis. Du kan også få en kortvarig boost på toppen av dette, i den grad det måtte være nødvendig.
Annonse
Nytt design
Kort sagt, alt som handler om motor og girkasse er særdeles finstemt – og bilens aller største fortrinn, etter vår oppfatning.
I kombinasjon med svært gode seter som kan tilpasses alle kropper, en fint avstemt fjæring og særdeles godt lys, gir dette kjørekomfort tett opptil ypperste klasse. Minuset kommer vi tilbake til.
Grunnformen på C-klasse kjenner vi igjen fra den utgående modellen. Dimensjonene er i praksis de samme, med et lettlastet bagasjerom på 490 liter.
Men både front og hekk har fått nytt design, mer i stil med de øvrige, nyere modellene, fra Mercedes.
Innvendig er endringene langt større. Livsløpet til C-klasse gjorde at den merkelig nok aldri fikk det liggende og trendsettende instrumentpanelet som ble introdusert på lille A-klasse allerede i 2018, og som etterhvert alle de øvrige modellene fikk.
Men i 2022-versjon slår C-klasse tilbake med friske linjer og en rekke funksjoner. Skjermene på instrumentpanelet finner du igjen i nyeste versjon av selveste S-klasse.
Orden på rattet
Det betyr et lekkert design, med eminent klarhet og kontrast både på skjermer, head-up-display og kamerafunksjoner. En rekke andre detaljer er også identiske, som midtkonsollen og betjeningspanelet i dørsidene.
Men vi gjentar oss selv: La oss slippe overflater med den upraktiske svartlakkerte plasten som fanger opp alt av støv og fingermerker.
Funksjonaliteten krever tilvenning, men etter hvert sitter det meste i hukommelse og fingre. Og apropos det siste: Det gleder oss at Mercedes har fått orden på betjeningsknappene på rattet.
Nå må sjåføren bevisst aktivere dem. På E-klasse lå de mer eller mindre konstant i veien.
Annonse
Hjulstøy
Mercedes har som målsetting å tilby noen av de mest komfortable bilene i de ulike klassen. Da vil mange tenke på hjulstøy som en viktig faktor.
Under testperioden hadde vi mulighet til å gjøre direkte sammenlikninger med tre andre biler som ikke nødvendigvis er opplagte konkurrenter til C-klasse, men som likevel er gode referanser på hjulstøy:
Kia er stillere
Både decibelmåleren og det menneskelige øret opplevde helelektriske Kia EV6 som mer støysvak i hastigheter der hjul- og vindstøy for lengst har eliminert elbilens fordel av lavere motorstøy.
Mercedes la seg ganske likt med nye Lexus NX 450 på et nivå under Kia, knepent foran nye Peugeot 308 – som er en bil til halve prisen.
Med andre ord, Mercedes imponerer ikke på dette feltet. Når vi også vet at sommerdekk gir ytterligere støy, så kan dette oppleves som en minusfaktor.
Vår testbil koster 940.000 kroner og har ekstrautstyr for over 230.000 kroner. I en bil med startpris på over 700.000, må man betale ekstra for selvfølgeligheter som oppvarmet ratt, nøkkelfritt system, trådløs lading og solgardiner i bakrutene. Da er det ikke rart prisene skyter i været.
Men ser man verdien i en nærmest uendelig rekkevidde og en super framkommelighet, toppet med høy kvalitetsfølelse og solid kjørekomfort, så blir også regnestykket langt gunstigere.