Du frakter ikke storfamilien mer komfortabelt enn i en Mercedes EQV. Men hvem slår flikk-flakk for forhjulstrekk og vel 350 km rekkevidde til langt over millionen?
CANNES (Motor): EQV kom på markedet sent i 2020, nå er den her med en komfort- og designmessig oppdatering i spann med diesel- eller bensindrevne V-klasse.
Mercedes-Benz har gjort en prioritering med disse modellene – og blinket seg ut premiumposisjonen i dette familiefrakter-segmentet.
Og for å gjøre det klart:
Den plassen kaprer de enkelt, uten noen over eller noen ved siden.
For alt vi vet kan det være god butikk i produksjon av biler som dette for å frakte mer eller mindre VIP-ette størrelser luksuriøst fra A til B.
Vekt/nyttelast: 2811 kg/689 kg. Maks taklast: 150 kg.
Bagasjerom: 1030 liter (4630 liter u seter).
Hjuldimensjon: 17-, 18- eller 19-tommer.
Konkurrenter: Volkswagen ID. Buzz, Voyah Dream, Citroën E-SpaceTourer, Opel Zafira Electric, Peugeot E-Traveller, Toyota Proace Verso.
Kanskje til og med for salg i Norge, hvor det er nybilregistrert 102 V-klasse og 466 EQV siden 1. januar 2020.
Friluftsfamilien?
I markedsføringen av de oppgraderte versjonene understreker ikke bare Mercedes modellenes generelle premiumløft på komfort og funksjonalitet. De fremsnakker også bilenes attraktivitet for storfamilier og friluftsentusiaster.
Slik nybilmarkedet vårt har utviklet seg, vil elektriske EQV være det selvsagte førstevalget blant disse to, ettersom avgiftene gjør V-klasse nesten 30 prosent dyrere.
V-klasse starter i Norge på 1.434.892 kroner, EQV på 1.120.975 kroner.
Men hvis det var vanskelig å skjønne hvilke norske kjøpere denne bilen skulle tiltrekke seg 2020, så er det ikke noe lettere i 2024:
Dagens innstegspris på EQV er nesten 35 prosent høyere enn den var da bilen kom på markedet, godt hjulpet av både generell prisvekst og nye avgiftssatser.
Modellen har fått en konkurrent med karakter og appell i form av Volkswagen ID. Buzz, som kjapt har kapret den folkelige delen av dette markedet. I den grad rekkevidde er en faktor, starter prisen på en WLTP-kilometer med ID. Buzz på 1489 kroner. I denne EQV-versjonen snakker vi 3071 kroner for det samme.
Og bilens kraft og rekkevidde er like begrenset som den var tilbake i 2020. Rundt 350 km under perfekte forhold betyr ladepause hvis du laster opp for en fjelltur vinterstid, selv om du velger en rute opp bakker som ikke krever firehjulstrekk. Den hurtiglader ikke så veldig fort – fra 10 til 80 prosent på 40 minutter.
Kort sagt er dette fortsatt en bil med mye av det kapasitetsnivået vi husker fra første generasjon av elbiler som skyllet inn i det norske markedet.
Andre generasjon av EQV kommer. Men tidligst i 2026.
Mercedes har vært tydelig i kommunikasjonen om at de forbereder en helt ny standard med andre generasjon av sine elektriske familiefraktere, konstruert på en plattform med det klingende navnet VAN.EA (VAN for lastebil, EA for «electric architecture»). De første modellene kommer i 2026.
Denne grunnkonstruksjonen har i korte trekk tre moduler, én for hver av akslingene og en skalerbar midtmodul som åpner for variasjon i batteristørrelse.
Er det noen grunner til ikke å vente?
Annonse
Oppgradert
EQV har fått en solid interiøroppgradering i form av et betydelig luftigere, tidsriktig førermiljø, med to sammenbygde skjermer på 12,9 tommer hver bak rattet og over midtkonsollen.
Skjermene er supplert av to horisontale luftekanaler og et basisutvalg av knapper for all klimakontroll, og den tradisjonelle multifunksjonskontrollen til Mercedes plassert høyt mellom setene. Oversikten er upåklagelig, setekomforten førsteklasses.
Bilen har regenerativ bremsing, og bremsekraften kan reguleres med hendlene på rattet, slik at én-pedal-kjøringen oppleves særdeles behagelig.
På tørre, franske veier opplevdes veistøyen mindre sjenerende enn i den forrige versjonen av bilen vi kjørte på norsk underlag, men det ble ikke målt under vår prøvekjøring.
Høy komfort
Generelt er komforten bedret med funksjonalitet som går igjen ofte blant dagens nye biler, ikke bare med isolasjon som hjelper på lydbildet, men også slike ting som nøkkelløs start, trådløs lading av mobiltelefon, og rike valgmuligheter innen kupébelysning.
Den aktuelle EQV-modellen for det norske markedet kommer primært med en 6-seters konfigurasjon, men under testkjøringen presenterte Mercedes også 7- og 8-setersvarianter, samt en 4-seters «premium-pluss-pluss»-utgave av V-klasse med rom til en sportsbutikk bak.
Selv en standard 6-seter har 1030 liter bagasjeplass, napper du ut setene, kan du fylle over 4630 liter bagasje om du måtte behøve.
EQV kan forvarmes, både motor, kupé og seter, via appen.
Men den nye bilen har samme akilleshæl som den gamle, for det koster energi å flytte kjøretøy med matchvekt over 2,8 tonn:
Et 90 kWt batteri (lithium-ion fra CATL) med WLTP-målt forbruk i spennet mellom 28,8 og 27,1 kWt/100 km og ditto rekkevidde mellom 344 og 365 km, avhengig av hjuldimensjon og utstyr.
Vi hadde forbruk i øvre del av intervallet på en kombinasjon av svingete landevei med vekslende 50- og 80-sone, pluss bykjøring i og utenfor Cannes, i norsk sommertemperatur.
Under norske forhold kommer ingen WLTP-overraskelser på oversiden av anslaget.
Begrenset kraft
Motoren har en effekt 204 kW/150 hk, den kommer med fire mulige kjøremodus som i ulik grad hegner om den beskjedne rekkevidden bilen har.
Uten å fornærme noen, må vi bare medgi at vi har opplevd heftigere forvandlinger ved modusskift fra Comfort til Sport, enn i EQV.
For bilene på VAN.EA-plattformen har Mercedes forespeilet en rekkevidde tett på 480 km. Da snakker vi familiefrakter som kan duge for norske forhold og forbruksmønstre.
Inntil da forblir dette en bil til glede først og fremst for dem som skal fraktes effektivt og komfortabelt mellom flyplasser, hoteller og kongresser.
PS: Merk at vekten på 2811 kilo + nyttelasten på 689 kilo = nøyaktig 3500 kilo.