58 millioner til statskassen:
Morsomme bilskilt sponser fartskampanje
Bileiere med personlige bilskilt sponser en femtedel av kampanjefilmene til Statens vegvesen. Så langt har nordmenn brukt over 70 millioner kroner på morsomme og kreative skilt.
En oversikt fra Statens vegvesen viser at 7922 nordmenn har kjøpt personlige bilskilt for totalt 71,3 millioner kroner.
Overskuddet til ordningen er på 58 millioner kroner fra 2017 til og med 2021.
Disse pengene skal ifølge stortingsvedtak brukes på trafikksikkerhetstiltak. Statens vegvesen velger å bruke dem på kampanjevideoene sine.
– Slike kampanjer har effekt på målgruppen og kan være gode tiltak, sier Bård Morten Johansen, fagsjef på trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.
900 kr per år
For fem år siden ble det mulig å kjøpe sitt eget personlige bilskilt. Dersom du betaler 9000 kroner, kan du selv velge hva som skal stå på registreringsskiltet på bilen din for en periode på 10 år.
Personlig bilskilt koster altså i praksis 900 kroner i året.
Mange har kreative og morsomme bilskilt. Men det er også mange som prøver seg med det myndighetene mener ikke skal være lovlig. Vegvesenet har en lang liste med tekst som ikke aksepteres.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
12.000 søknader
Da ordningen med personlig bilskilt ble lansert av tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sommeren 2017, flommet søknadene inn.
Bare i juni 2017 kom det inn nesten 12.000 søknader.
Men etter at nyhetens interesse sluknet, falt mengden drastisk. Nå mottar vegvesenet et par hundre søknader i måneden.
Mange som søker, ombestemmer seg og betaler ikke for rettigheten. Derfor er antallet som kjører rundt med personlige bilskilt, langt lavere enn antallet søknader.
Visninger
Totalt har ordningen med personlige bilskilt gitt 58 millioner kroner netto til statskassen. Disse pengene brukes på visning av trafikksikkerhetskampanjene til Statens vegvesen i radio, fjernsyn og på sosiale medier.
I 2022 er totalbudsjettet for de nasjonale trafikksikkerhetskampanjene på 34 millioner kroner. Overskuddet av personlige bilskilt er beregnet å utgjøre syv millioner.
Det innebærer at eierne av personlige bilskilt betaler nærmere 20 prosent av kampanjene.
Fart og oppmerksomhet
De syv millionene er fordelt likt på kampanjetemaene fart og oppmerksomhet. Christina Eriksen i trafikant- og kjøretøyavdelingen til Statens vegvesen forteller at nullvisjonen er styrende for valg av kampanjetema.
– Vi prioriterer trafikksikkerhetstemaer hvor det er størst potensial for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, og der en nasjonal kampanje vurderes å være et effektivt virkemiddel, sier hun – og legger til:
– Atferdsendring er krevende og tar tid. De nasjonale kampanjene er derfor langsiktige satsinger som går over år.
En av videoene om fart er laget av den kjente regissøren Harald Zwart.
– Har effekt
Både Trygg Trafikk og Personskadeforbundet, som blant annet har trafikkskadde som medlemmer, er positive til pengebruken.
– Vi vet at holdningsskapende arbeid over tid har effekt. Det er viktig for oss at Vegvesenet kan vise at de bruker pengene på trafikksikkerhetstiltak, sier generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad i Personskadeforbundet.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?