GJERRIG: Tesla Model 3 bakhjulsdrift er gjerrig på energien.

Green NCAP:

Model 3 med tidenes laveste forbruk

Green NCAP tester hvert år en rekke biler, med alle typer drivlinje, for å se hvordan de presterer når de gjelder energieffektivitet og miljøvennlighet.

Publisert

Green NCAP tester hvor miljøvennlige bilmodellene er. Den høyeste poengsummen gis til biler «som har størst reduksjonen av egne forurensende stoffer og klimagasser, og samtidig opererer med minimalt forbruk av fossilt brensel og/eller elektrisitet under reelle kjøreforhold.»

Av bilmodellene som har vært testet i år, er det Tesla Model 3 bakhjulsdrift som har hatt det aller laveste forbruket. Bilen har et batteri på 60 kWt og er den billigste Model 3-varianten.

Ny rekord

Dette er den oppgraderte modellen som kom på markedet tidligere i år. 

Da Green NCAP testet den forrige utgaven, sa de at bilen «satt en ny standard for energieffektivitet». Den nye utgaven presterte enda bedre: 

– Med en vekt på 1763 kilo er den ikke lett, men den effektive drivlinjen, i kombinasjon med ekstremt optimalisert aerodynamikk, hjelper den ikke bare med å opprettholde imaget som et av de mest effektive elektriske kjøretøyene uten kompromiss på komfort, men også med å sette en ny rekordverdi nok en gang.

I motorveitesten, der bilene kjører i 130 kilometer i timen, var snittforbruket på 2,08 kWt per mil, det laveste Green NCAP har målt. Forbruket tilsvarer en rekkevidde på 32,4 mil. 

Under blandet kjøring var forbruket 1,42 kWt per mil, en delt bestenotering med småbilen Dacia Spring, som ble testet i 2022.

Hurtigvarme

Testteamet lot seg også imponere at bilen kjapt ble varm. Ved en utetemperatur på minus sju grader, var temperaturen ved nakkestøtten 18 grader på tre minutter.

– Den nye Model 3 er nok en grunn for Teslas ingeniører til å være stolte av prestasjonen sin, skriver Green NCAP.

Model 3 bakhjulstrekk fikk totalpoengsummen 98 prosent. Det er faktisk ikke best av bilene Green NCAP har testet i år. 

Best ble småbilen Opel Corsa, med 99 prosent. Med Corsa trekker Green NCAP fram at den klarer å utnytte en uvanlig stor del av energien som puttes inn i batteriet etter lading.