PÅ SIDELINJEN: Mitsubishis Takao Kato (fra høyre) vil antakelig ikke samarbeide med Hondas Toshihiro Mibe og Nissans Makoto Uschida likevel.

Tør ikke likevel:

Mitsubishi kan trekke seg ut av Honda/Nissan-fusjonen

Honda og Nissan holder foreløpig kurs mot sammen­slåing, men lillebror Mitsubishi har fått kalde føtter.

Publisert

Nissan og Hondas grundig annonserte fusjonsplan lever i beste velgående. 

Partene underskrev en intensjonsavtale rett før jul, men på alle bildene derfra var det tre aktører – Nissan-sjef Makoto Uschida, Honda-sjef Toshihiro Mibe og Mitsubishi-sjef Takao Kato.

Sistnevnte skal ha fått skrupler i ettertid. 

Tidligere i januar sa Takao Kato at en fusjon «ikke er noe vi nødvendigvis blir med på, men en mulighet». Mange tok det for gitt at Mitsubishi ville bli med på lasset, siden Nissan eier 27 prosent av selskapet, men ifølge den store, japanske avisen Yomiuri Shimbun er tvilen nå forsterket til noe bortimot et klart «nei».

Bakgrunnen skal være sprikende mål og behov:

● For Nissan og Honda er det amerikanske markedet viktigst. 

● Mitsubishi har på sin side USAs eldste modellutvalg, men et solid fotfeste i Sørøst-Asia. Her ønsker de å satse videre. 

Fra Mitsubishi-hold har det også blitt uttrykt frykt for at produsenten vil drukne i en fusjon, på grunn av størrelsesforholdet. 

De tre produserer omtrent 8,5 millioner biler til sammen årlig, Mitsubishi står for under 10 prosent av dette.

Det finnes flere skjær i sjøen: Ifølge Bloomberg [for abonnenter] har Honda nylig luftet bekymringer for om Renault, som eier en drøy tredel av Nissan, har for stor makt eller påvirkningskraft. Honda skal ifølge samme kilde ønske å kjøpe ut Renault.

Har du lest disse sakene fra Motor?