I sommer fikk Erlend Fredriksen i Arendal plutselig en
faktura på 1419 kroner for lading fra Fortum. Ladingen er gjort gjennom en
ladebrikke Fredriksen fikk for flere år siden, og som han knapt har brukt.
– Jeg ringte Fortum med én gang for å sperre for videre
bruk. Men da var det allerede ladet for ytterligere 2826 kroner. Det ble
fakturert på neste faktura, forteller Fredriksen.
Han var ikke klar over at ladebrikken har vært på avveie.
Trolig har noen funnet den, og oppdaget at den kan brukes.
– Jeg ser at det meste av ladingen har skjedd på en ladestasjon
ved Universitetet i Grimstad, og mellom Grimstad og Oslo.
4245 kr.
Totalt er det ladet med ladebrikken for 4245 kroner hos
Fortum.
Fortum krever at Erlend Fredriksen må betale hele summen.
Den samme ladebrikken er i sommer også brukt til lading
hos ladeselskapet Mer for 592 kroner.
– Men Mer krediterte meg beløpet, forteller Fredriksen.
Annonse
– Beklagelig
Fortum synes situasjonen til Erlend Fredriksen er «ytterst
beklagelig», som kommunikasjonssjef Kristian Myrseth i Fortum Charge &
Drive skriver i en epost til Motor.
Men selskapet påpeker viktigheten av å oppbevare ladebrikker
som verdisaker.
– Det er viktig å oppbevare ladebrikken på en trygg måte
for å unngå misbruk, slik det kommer frem av vilkårene for tjenesten. Det innebærer
å behandle den på lik linje med betalingskort og nøkler, og sperre den for bruk
dersom man mister den, skriver Myrseth.
Motor har spurt både Fortum og Mer, samt NAF og Norsk
elbilforening, som begge har ladebrikker som populær medlemsfordel til
medlemmene sine. Alle melder at misbruk av ladebrikker er lite utbredt.
– Det er ekstremt få tilfeller av dette, sier senior
kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Varsler ved bruk
Erlend Fredriksen har eid en Nissan Leaf. Nå har han
nettopp fått levert en ny Nio ES8. Han har rett og slett ikke tenkt på at
ladebrikken må behandles som kontanter, eller som bankkort.
– Jeg fikk jo heller ingen melding da det ble ladet. De
kunne lagt inn i systemene sine at eieren av ladebrikken varsles når det lades.
Da kunne jeg raskere stoppet misbruket.
Unni Berge, leder for kommunikasjon i Norsk
elbilforening, forteller at deres nye blå ladebrikke har en slik funksjon, hvor
medlemmene varsles på telefonen ved hver ladeøkt, såfremt medlemmet selv ikke
har deaktivert dette.
– Dermed kan misbruk avdekkes raskt. Ladebrikken kan raskt
sperres hos oss, sier Berge.
NB! Funksjonen er ikke på elbilforeningens gamle svarte ladebrikke.
Annonse
Tar over
Fredriksen håper hans erfaring gjør at andre som har
ladebrikke blir oppmerksomme på faren for misbruk og passer på trygg oppbevaring av ladebrikken,
eller deaktiverer dem.
Elbilister bruker imidlertid ladebrikker i stadig mindre grad.
– Vi tror apper, betalingskort og «plugg og lad»-løsninger
vil ta mer og mer over i årene fremover, sier Nils Sødal i NAF.