Illustrasjonsfoto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Ny forskning:
Miljø: Så kjapt tar elbiler igjen fossilbiler
Hvor langt må egentlig en elbil kjøres for å være mer miljøvennlig enn bensin- og dieselbiler? Nå har det kommet nye tall.
Motorer, batterier, energiforsyning og ikke minst produksjonsmetoder utvikler seg. Dermed endres også disse miljøberegningene.
På slutten av 2023 siterte Motor en studie som viste at elbilene «tok igjen» fossilbiler ved 65.000 kilometer, alle faktorer medregnet.
Dette var vel å merke hvis bilene hadde fått strøm fra fornybare kilder. I motsatt fall var tallet minst 90.000 kilometer.
● En elbil som kommer rett fra samlebåndet, starter på minus i denne sammenlikningen, hovedsakelig på grunn av produksjon og fremtidig kassering/gjenvinning av batteriene.
Lavere i 2025
Nå har forskere ved Institutt for energi- og miljøforskning i Heidelberg i Tyskland funnet nye tall, etter å ha vurdert disse faktorene:
- Produksjon av selve bilen,
- batteriproduksjon,
- produksjon av elektrisk kraft,
- produksjon av bensin + diesel,
- utslipp,
- service + vedlikehold og
- gjenvinning.
I en bil-livssyklus på 220.000 kilometer ender elbiler ifølge forskningen på 53 prosent lavere CO2-utslipp enn bensinbiler. Dieselbiler distanseres med hele 59 prosent.
45.000 km
Ser man på parallelle forløp, gjør dette at en elbil blir mer miljøvennlig enn sin bensinmotpart ved oppnådde 45.000 kilometer. Dieselkjøretøy av gjennomsnittlig tysk type passeres allerede ved 25.000 kilometer.
Forskjellen på bensin- og dieselkjøretøy handler om at dieselbiler jevnt over er større og tyngre kjøretøy – definitivt i Tyskland, ifølge undersøkelsen, men garantert også andre steder.
Forskerne har dessuten sett på ladehybrider. Disse er bare så vidt bedre enn bensinbiler, rett og slett fordi eierne ofte unnlater å lade dem.
Merk: Forskerne bruker tysk strøm som utgangspunkt. I Norden kommer en større andel av strømmen fra fornybare kilder.
Her er Vi Bilägares sak om forskningen.
Her er forskernes egen publisering.