Som en av Stellantis-gruppens siste bilmerker, ikke minst når det stammer fra Europa, presenterer nå Alfa Romeo sin første elbil, Milano.
Milano skal komme i to effektutgaver, med 156 hk eller 240 hk, begge med en batteri på 54 kWt. I andre markeder vil den også komme med fossile versjoner. Begge de elektriske variantenene har tohjulstrekk.
Alfa Romeo sier i pressemeldingen at Milan Veloce, topputgaven med 204 hestekrefter, «er selve symbolet på Alfa Romeos sportslighet», hvilket er å legge lista høyt når man snakker om historien til Alfa Romeo.
Veloce-modellen har mekanisk selvlåsende differensial, det som skal være den mest direkte styringingen i sin klasse, krengningsstabilisatorer foran og bak, sportsunderstell og 20-tommers felger.
Selskapet sier målet er at Milano skal være den «mest sporty og spennende bilen i kompaktklassen».
Bilen er 417 centimeter lang, 1,78 centimeter bred og 150 centimeter høy. Ladefarten er på 100 kilowatt. Bremseskivene foran har en diameter på 380 millimeter. Bagasjerommet rommer 400 liter.
Milano kommer i tre utstyrsnivåer:
Techno, har nivå 2 autonom kjøring, håndfri elektrisk bakluke, LED Matrix-lys og tilkoblet navigasjon med virtuell assistent.
Premium, har interiør i vinyl-stoffblanding, elektrisk betjent førersete med massasjefunksjon, interiørbelysning og aluminiumspedaler og -sparkeplate.
Sport, har Alcantara-trekk og det Alfa Romeo kaller «sporty eksteriøregenskaper».
Milano deler plattform med andre biler Stellantis-konsernet som Citroën C4, Fiat 600, Jeep Avenger og Peugeot 2008.
Den norske importøren har foreløpig ikke en konkret dato for når Milano kommer i norske butikker, men sier det blir etter sommeren. Prisen er heller ikke klar.
Alfa Romeo har i dag tre modeller tilgjengelig, fossilbilene Tonale, Giulia og Stelvio. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at det er levert én ny Alfa Romeo i 2024.