OG VINNEREN ER…: MG4 er Europas kinesiske favoritt.
Foto: SIV SEGLEM
Dominerer stort:
Dette merket har 60 prosent av Kina-salget i Europa
Ett merke dominerer stort blant de kinesiske bilfabrikantene som nå forsøker innhogg i det europeiske markedet. Seks av 10 kinesiske elbiler i Vest-Europa er fra MG.
Det skriver analysebyrået Schmidt Automotive Research i en fersk rapport.
Flere av de mest kjente kinesiske merkene sliter med å få salgsvolumer av betydning i Europa, mens MG har truffet blink med sin populære MG4. Modellen var fjerde mest solgte elbil i Europa i første halvår.
MG hadde 165.311 registreringer fra januar til september, opp fra 156.513 i samme periode i fjor, ifølge Schimidt Automotive Research.
BYD er den kinesiske bilindustriens store stjerneskudd i det globale markedet, men hangler langt bak MG i Europa – med 28.535 nyregistreringer i Vest-Europa fra januar til september. Det er riktignok en tredobling fra samme periode i 2023, men stadig bare en liten brøkdel av MG-salget til statseide SAIC.
For andre kjente merker er tallene til dels katastrofalt svake:
Lynk & Co er nede i 5296, bare en fjerdedel av 2023-tallene.
Xpeng har tidoblet sitt volum, men er bare på 4377 nye biler i Europa.
NIO landet på fattige 1216 biler i perioden, ned fra drøyt 1500 i fjor.
Har du lest disse sakene fra Motor?