STOR FORSKJELL: Det var enorm forskjell på reparasjonskostnaden på en VW e-Golf.

Stor prisforskjell:

Merkeverkstedet krevde fire-dobbel pris

Reparasjonen av klimaanlegget koster fire ganger mer hos merkeverkstedet enn hos et frittstående verksted. Bilteknisk konsulent er svært forundret.

Publisert

Hva gjør du når en del på en nyere bruktbil ryker, og merkeverkstedet krever fire ganger mer for reparasjon enn et frittstående verksted?

En kvinne på Sørlandet opplevde at klimaanlegget sluttet å fungere på hennes seks år gamle Volkswagen e-Golf.

Merkeverkstedet Gumpen Auto skulle ha hele 36.500 kroner for reparasjonen, mens et frittstående verksted skulle ha 9400 kroner, bare en fjerdedel av merkeverkstedet.

Reparasjonen av klimaanlegget havnet i retten, fordi kvinnen ville reparere på merkeverkstedet og få reparasjonen dekket av selgeren av bilen, et bruktbilfirma.

Bruktbilfirmaet ville derimot kun betale for reparasjon hos det frittstående verkstedet, som altså skulle ha mye mindre penger.

Brukt, ikke ny

Agder tingrett har kommet frem til at kvinnen må godta utbedring på det frittstående verkstedet – fordi denne reparasjonen er god nok.

Prisforskjellen overrasket imidlertid en erfaren bilteknisk konsulent, som vitnet i retten:

– Det kan være billigere deler og reparasjoner hos ikke-merkeverksted. Men normalt er det ikke så enormt store forskjeller, sa den biltekniske konsulenten.

Litt av forklaringen til prisforskjellen ble avdekket under rettssaken:

Merkeverkstedet skulle skifte til kun nye deler, mens det frittstående verkstedet skulle bruke en brukt del, noe de hevder å ha god erfaring med fra tidligere.