EUROPA: Dongfeng, moderselskapet til blant annet Voyah, er ett av flere kinesiske selskap som ser til Europa.
Foto: PRODUSENTEN
Store planer:
Kinesiske bilprodusenter vil etablere seg på europeisk jord
Mange av kinas bilprodusenter planlegger produksjon i Europa, blant annet for å omgå EUs planer om straffetoll.
Kinesiske bilprodusenter er ute etter å øke salget i Europa og vil omgå den mulige straffetollen fra EU ved å etablere fabrikker i Europa, melder Automotive News.
I starten av mars sa EU-kommisjonen at de hadde bevis for at at kinesiske myndigheter subsidierer elbil-eksporten til Europa gjennom «direkte overføringer av midler» og andre mekanismer.
Kommisjonen har en tid etterforsket om biler bygd i Kina mottar offentlig støtte som bryter med internasjonale handelsavtaler.
Automotive News har sett på hva de forskjellige bilprodusentene planlegger:
BYD
Byd planlegger et nytt produksjonsanlegg i Ungarn før 2026, som en del av målet om å nå en andel på fem prosent av elbilsalget i EU.
Fabrikken skal ha en årlig kapasitet på 150.000 enheter, som kan dobles.
Chery
Chery har sagt at de vil produsere biler fra Omoda-merket ved Nissans tidligere fabrikk i Barcelona, i samarbeid med Spanias EV Motors. Produksjonen er planlagt å starte i år.
Chery skal også være i samtaler med den italienske regjeringen for å åpne et annet europeisk anlegg. Myndighetene i Italia har tilbudt Chery eksisterende anlegg, som ikke er i bruk, som potensielle produksjonssteder – samt et grøntområde i Sør-Italia hvor en ny fabrikk kan bygges, ifølge italienske medier.
Dongfeng
Dongfeng er i samtaler med den italienske regjeringen om å åpne et anlegg som kan produsere mer enn 100.000 kjøretøyer årlig.
Dongfeng står blant annet bak Voyah, som har vært til salgs i Norge i et par år, og M-Hero, som snart skal lanseres.
Italienske myndigheter planlegger å tilby Dongfeng noen alternativer for produksjonssteder.
Leapmotor
Leapmotor, som er 21 prosent eid av Stellantis, ser på alternativer for å bygge sine biler i en av Stellantis europeiske fabrikker. Produksjonen av Leapmotors elektriske minibil, T03, vil trolig starte i sommer ved Stellantis fabrikk i Tychy, Polen.
Stellantis vurderer også å bygge opptil 150-000 Leapmotor-elbiler i året ved Mirafiori-anlegget i Torino.
MG
SAIC, som eier MG, har sagt at de vil ta en beslutning om europeisk produksjon innen to til tre år og vil velge et sted basert på energi- og arbeidskostnader. Storbritannia, MGs største marked i regionen, er et av alternativene.
SAIC eier en del av fabrikkkomplekset i Longbridge i England, som tidligere tilhørte MG Rover.
MG er den mest solgte kinesiske bilprodusenten i Europa, med et volum på 231.684 biler i fjor, ifølge analysebyrået Dataforce.
Det ble levert 3317 nye MG-er i Norge i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, noe som plasserte merket på en 12. plass.
Les alle Motors biltester:
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Møt disse glade entusiastene:
Flere forbrukersaker på Motor.no: