HULL: Denne Mercedes-Benz X250 har hull i servicehistorikken på grunn av feil hos merkeforhandleren.
Foto: ØYVIND HAUG
Service på bil:
Da forhandleren slurvet, var det «uproblematisk»
– Dette er en kinkig sak, sier daglig leder Einar Brendengen hos den velrenommerte Mercedes-forhandleren Erik Arnesen.
Oslo-mannen Øyvind Haug ville være på den sikre siden da
han leaset en pickup fra Mercedes-forhandleren Erik Arnesen på Helsfyr i Oslo.
– Derfor tegnet jeg en ekstra serviceavtale for å være
trygg på at servicene ble utført riktig, og at det ikke ble problemer senere.
Haug betalte 16.000 kroner ekstra i året for serviceprogrammet med navnet «gold star»,
i tillegg til prisen for å lease Mercedesen.
Men så ble det likevel problemer.
Høyst uvanlig
Etter å ha leaset bilen i tre år, kjøpte Øyvind Haug
bilen av merkeforhandleren – noe som ikke er uvanlig.
Men da han skulle ha bilen på neste service, skjedde noe
høyst uvanlig:
– Da hadde jeg ikke lenger serviceavtalen som jeg hadde de
årene jeg leaset. Jeg ba derfor om tilbud på service både fra Bertel O. Steen, NAF
og fra Erik Arnesen.
Tilbudene fra Bertel O. Steen og NAF var tre ganger så
høye som tilbudet fra Mercedes-forhandler Erik Arnesen, forteller han.
– De to så at serviceprogrammet ikke var fulgt på
tidligere servicer. Derfor ville det koste ekstra å få gjort alt.
47.000 km
Det viste seg at Erik Arnesen har utført ufullstendige
servicer.
Automatolje og kjølevæske var ikke blitt skiftet da det skulle. Oljen
på girkassen ble først skiftet da bilen hadde gått 47.000 kilometer over
grensen, og kjølevæske ble byttet 17.000 kilometer for sent.
I tillegg hadde merkeverkstedet tatt en større service enn
de skulle i henhold til serviceprogrammet – og belastet Haug for mer enn han
skulle betalt.
Motor har skrevet flere artikler om bilkunder som har
havnet i trøbbel fordi service ikke er tatt i tide.
– Helt uproblematisk
Merkeforhandleren Erik Arnesen mener brudd på
serviceprogrammet ikke er like alvorlig.
De skriver i en utredning at det er «helt
uproblematisk» at de ikke skiftet det de skulle til rett tid.
De forteller at
de også har fått analysert oljen i Haugs bil, uten å finne noe unormalt.
Mercedes-forhandleren hevder også i et brev at bilen ikke
har noe verditap, og de bekrefter at garantien fortsatt gjelder. De ville
derfor ikke gi noen erstatning til Øyvind Haug.
– Hull
Haug ville imidlertid ikke godta avslaget og garantiene
fra merkeforhandleren og klaget til Forbrukerklageutvalget, med krav om et
prisavslag på 66.000 kroner.
Forbrukerklageutvalget har gitt Haug medhold i at han
skal få et prisavslag, men kun på 20.000 kroner.
– Det har oppstått et hull i servicehistorikken, som vil utgjøre
et visst kjøpelyte ved videresalg, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
– Skal være trygg
Merkeforhandleren synes saken er «kinkig».
– Når man tegner en slik serviceavtale, skal man være
trygg og i de beste hender. Her har det vært en menneskelig glipp som kan
forekomme, men som ikke skal forekomme, sier daglig leder Einar Brendengen til
Motor.
Han sier nå at han er enig i at bilen har en kjøpelyte –
som rett og slett betyr at den har en lavere verdi når serviceprogrammet ikke
er fulgt.
– Ja, det har den. Det har svært lite å si i praksis, siden vi garanterer. Men hvis det er to ellers like biler, ville jeg selv valgt
den med fullt serviceprogram.
Brendengen opplyser at de aksepterer vedtaket og skal
betale ut pengene.
Øyvind Haug er glad for at han fikk medhold.
– For meg handler det ikke så mye om pengene, men om det
prinsipielle.
– Du tegnet en ekstra serviceavtale for å unngå
problemer. Også ble det problemer likevel.
– Nettopp, sier Haug, og ler kort.