Mercedes-problemer:
Dørene virker ikke, får heve kjøpet
Helt fra kunden kjøpte Mercedesen, var det problemer med å få opp dørene på bilen. Likevel ville ikke bilforhandleren ta ansvar.
En mann fra Finnmark kjøpte en ni år gammel Mercedes-Benz Viano for 299.000 kroner. Helt fra før kjøpstidspunktet var det problemer med de elektriske skyvedørene, som ikke virker slik de skal.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Kjøperen kjøpte likevel bilen, i den tro at bilforhandleren skulle reparere dørene. Kjøperen mener det var bilforhandlerens ansvar.
Bilforhandleren har forsøkt å reparere feilen, men har ikke klart det. Bilforhandleren har i ettertid avvist at det er deres ansvar, fordi feil med skyvedørene er innenfor det som eieren må besørge av alminnelig vedlikehold og reparasjoner. Reparasjonene de foretok, måtte kjøperen av bilen se på som forsøk på ekstra service fra bilforhandlerens side, ifølge sistnevnte.
Dessuten mener bilforhandleren at dørene uansett kan åpnes og lukkes manuelt.
Dokumentert
Bilen ble kjøpt av en merkeforhandler for to andre bilmerker i 2017. Først nå, hele fem år senere, er konflikten avgjort av Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bruktbilhandel.
Forbrukerklageutvalget mener det er dokumentert at feilen ved skyvedørene var til stede helt fra før kunden kjøpte bilen, og at da er det bilforhandlerens ansvar å reparere.
Når bilforhandleren ikke har greid det, må kjøperen få heve kjøpet, mener utvalget.
Mer om bruktbil:
Forsinkelsesrenter
I sitt vedtak skriver Forbrukerklageutvalget at selv om skyvedørene kan åpnes og lukkes manuelt, er det en alvorlig mangel at den elektriske funksjonen ikke virker.
De påpeker at tross flere års leting etter årsaken til feilen, er den ikke blitt rettet. Bare på et drøyt år var bilen inne på verksted åtte ganger.
– Det er usikkert om det finnes en fullgod måte å utbedre feilen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Bilforhandleren må ifølge vedtaket betale tilbake hele kjøpesummen på 299.000 kroner. I tillegg må de også betale forsinkelsesrenter helt fra høsten 2017, da bilen ble kjøpt, og frem til høsten i år.
Forsinkelsesrentene utgjør hele 128.000 kroner.