De nye løsningene som kommer med årets cab-oppgradering inviterer riktignok ikke til å kjøre med taket nede ved typiske norske vintertemperaturer.
Men i prinsippet vil de utvide sesongen:
En elektrisk vindavviser over frontruten som styrer luftstrømmen over passasjerenes hoder, og en vindavviser bak hodestøttene som reduserer turbulens mer effektivt. Begge aktiveres automatisk gjennom et tastetrykk.
Varmluft fra hodestøttene sørger for en varm luftstrøm rundt halsen og nakken til de som sitter foran, selv under ugunstige vindforhold.
Begge deler er standardutstyr på bilen som starter på 1.232.000 kroner eks levering.
Mercedes lover et stofftak med isolasjon for «best mulig termisk komfort i alle sesonger», i tillegg skal det være støyreduserende.
Stofftaket åpnes og lukkes på 20 sekunder ved hastigheter opptil 60 km/t. Det drives utelukkende av elektrisitet som gjør at både åpning og lukking er enda stillere enn før, ifølge en pressemelding.
Modellen kommer i to bensinversjoner; CLE 300 og 450 (begge 4MATIC) med effekt på henholdsvis 258 og 351 hk.
CLE Cabriolet er 485 cm høy, 186 bred og 142 cm høy. Bagasjevolumet er på 385 liter (295 liter når taket er nede).
PS: De første bilene er forventet på norske veier til sommeren.