BLING: En Mercedes-Maybach EQS 680 SUV blir lagt merke til i trafikken, med en lengde på godt over fem meter og visuelle effekter som skinner.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Ny ultraluksus-SUV:
Maybach EQS: Når mye vil ha mer
Maybach-avdelingen til Mercedes sikter mot stjernene, og den første elektriske bilen fra avdelingen har nettopp blitt vist fram i Norge.
Mercedes i Norge kan fortelle om et rekordhøyt salg av Maybach-biler i år. Så langt er det snakk om ni stykker, vanligvis har det vært én eller to.
Noe av årsaken er Mercedes-Maybach EQS 680 SUV, som nettopp har kommet til landet. Fem av de ni er denne modellen. De andre er for øvrig tre GLS og én S-klasse.
Øverst i hierarkiet
Maybach er øverst i luksushierarkiet til Mercedes, og bilene lages vel så mye med tanke på baksetepassasjeren som sjåføren.
Med EQS 680 SUV er det første gang Maybach serverer en elbil, og det er naturligvis en foredlet variant av Mercedes EQS SUV. En bil som Motor kalte «verdens beste bil» da den kom.
Det betyr veldig mye luksusutstyr. Mercedes-representantene sa at det aller meste var inkludert i startprisen til 2.292.624 kroner, men selvsagt er det mulig å plukke seg litt utstyr utover dette. Bilen på bildet har noen få tilvalg som sender sluttsummen til 3.219.725 kroner.
Her snakker vi om et ganske ekstremt nivå, og bilen er nok ment for dem som ikke er så opptatt av kampanjepriser og momsgrenser.
Lakken
Eksempelvis har denne bilen en spesiallakk som det tar 27 timer å påføre. For å få til dette nivået må bilen sendes over 100 mil fra der den produseres til spesialistene, som blant annet lager stripen langs bilen for hånd.
Stripen er i tillegg ikke mulig å kjenne når man drar fingeren over, så her er det lag på lag med lakk og polering. Sånt blir ikke billig, faktisk koster det 224.000 kroner.
Og det er detaljer som dette som er av poenget med biler av denne art. Her kan man få utstyr og effekter en vanlig bilkjøper verken tenker på eller har råd til.
Vi snakker om kjøleskap i bagasjerommet, kjølerom mellom baksetene med plass til to champangne-flasker, og to tilhørende glass som er et eget stettfeste i midtkonsollen.
Førsteklasses bakseter
Bilen her har to bakseter, man kan også bestille med tre, og setene er har et utall justeringsmuligheter, og selvsagt massasje, til og med leggmassasje. Dette kalles «First-Class» bakseter og koster 61.440 kroner.
Om noen noensinne har etterspurt leggmassasje i bil er ikke opplagt, men det er ikke poenget, poenget er at Maybach tilbyr det.
Innvendig er det også tjukt av skinn, over alt, ved hjelp av to «skinnpakker» som til sammen koster 250.000 kroner. En del penger, men du verden så behagelig.
Selv om Maybach virkelig har tenkt på passasjerene, så må jo også bilen kjøres.
Det er tatt ut mer effekt enn i en EQS 580 SUV, EQS 680 SUV har 114 hestekrefter mer, totalt 658. Til tross for mer enn tre tonn bil, gjør den null til hundre på 4,4 sekunder.
Noe man egentlig ikke bryr seg om i det hele tatt når man sitter bak rattet. Det er umiddelbart en bil som innbyr til rolig og jevn kjøring, ikke minst på grunn av et eget Maybach-kjøreprogram som passer på at det ikke rykker og napper, men at kraftleveringen er jevn og fin når man trykker inn pedalen.
Man vil jo ikke at det skal skulpe over av champangne i baksetet.
Ingen konkurrenter
Lydnivået er ekstremt lavt innvendig, bilen er ytterligere støyisolert sammenlignet med en vanlig EQS SUV. Det har alltid vært et poeng at luksusbiler skal være fredelige i kupeen, noe som gjør at en elektrisk drivlinje kler slike biler svært godt.
Rekkevidden på 601 kilometer gjør også at man ikke plages med hyppige ladepauser.
Per i dag er det egentlig ingen direkte konkurrenter til Maybach EQS 680 SUV. Da må man i hvert fall velge en fossil drivlinje, noe som faktisk gjør at bilen kommer ganske bra ut av det prismessig. En Maybach GLS starter på 3.441.625 kroner. Da blir jo EQS 680 rene røverkjøpet.
Les alle Motors biltester: