FÅR NORSK METALL: En elbil fra Mercedes kan inneholde mange hundre kilo aluminum.
Foto: MERCEDES-BENZ
Har inngått avtale:
Mercedes kjøper lavkarbonaluminum av Norsk Hydro
Har inngått avtale om levering fra og med 2023.
Mercedes ønsker ifølge selskapet selv å «avkarbonisere» hele forsyningskjeden, ved å benytte komponenter med såkalt lavt karbonavtrykk. Altså at det er er brukt minst mulig energi i fremstillingen – og at den energien som er brukt, i størst mulig grad kommer fra fornybare energikilder.
– Milepæl
Varianten Mercedes skal benytte, heter Reduxa på Hydro-språk. Ifølge Norsk Hydros egen nettside gir denne i dag et maksimalt karbonavtrykk på 4,0 kilo CO2 per kilo produsert aluminium.
Men metallet Hydro sender til Mercedes, skal ned på 3 kilo, skriver Automotive News – som anfører at snittet i 2021, globalt, var langt høyere: 16,7 kilo.
– Dette er en milepæl. Vi sa vi skulle få til dette i 2025, men nå klarer vi det allerede i 2023, sier Eivind Kallevik, konserndirektør for Hydro Aluminium Metall, til Reuters [for abonnenter].
Null i 2039
For å få til dette, vil Hydro hente deler av aluminiumet fra skrapmetall.
Mercedes' mål er at
- karbonavtrykket for aluminium, spesifikt, skal være nær null innen 2030,
- at CO2-utslipp i forbindelse med bilproduksjonen, generelt, skal halveres innen samme år, og at
- all produksjon skal bli helt karbonnøytral innen 2039.
Én elektrisk Mercedes kan inneholde over 700 kilo aluminium.