Den har de samme kantene, reservehjulet hengende på bakluka og runde frontlyktene.
Men under skallet har det hele tiden vært små justeringer, og alt, bortsett fra den ytre designen, fikk en stor modernisering i 2018. Nå er tiden inne for å gi denne versjonen en oppgradering.
Mye nytt
– Du finner endringer i eksteriør, interiør, motoriseringer, understell, utstyr og konfigurasjoner med karbonpakker og nattpakker, sier André Jaskiewicz , informasjonssjef hos den norske importøren.
I tillegg får den mer omfattende manufaktur-opsjoner, hvilket vil si at det er flere muligheter til å skreddersy bilen etter eget ønske. Nye aerodynamiske detaljer skal bidra til økt akustisk komfort. Altså at det blir mindre støy i kupeen.
Vel så viktig er det alle motoriseringer blir elektrifisert i en mildhybridløsning, som gir 20 hestekrefter ekstra og mer dreiemoment med en boost-funksjon.
Det betyr at toppmodellen, AMG G 63 beholder den velkjente 4.0-liters V8 biturbomotoren med 585 hestekrefter og et dreiemoment på 850 newtonmeter.
Med boosten fra elmotoren gjør bilen null til hundre på 4,4 sekunder, eller 4,3 sekunder med AMG Performance-pakke.
Innvendig har bilen fått integrasjon av MBUX-infotainmentsystemet. Samtidig er de tradisjonelle elementene som håndtaket på passasjersiden og bryterne for de tre differensialsperrene er beholdt.
Annonse
Elektrisk versjon kommer
Fjæringen på den nye G-Klasse inkluderer adaptiv justerbar demping som standard, noe som kun var tilgjengelig som ekstrautstyr på de tidligere modellene.
I tillegg til AMG-versjonen blir G-klasse tilgjengelig med dieselmotor i G 450 d som yter 367 hestekrefter pluss 20 elektriske, og i G 500 er det en bensinmotor med 449 hestekrefter pluss 20 elektriske.
I løpet av 2024 vil også den helelektriske EQG komme på markedet, den har en motor til hvert av hjulene.
Jaskiewicz sier de norske prisene kommer ved salgsstart på mildhybridversjonene, om en liten stund. Og at bilene er forventet på norske veier etter sommeren.