KLASSISK: Mercedes G-klasse, her i AMG G63-utgave, ser fortsatt ut som den alltid har gjort.

Oppgradert G-klasse:

Blir små­elektrisk før den blir helelektrisk

Mercedes oppgraderer 45-åringen G-klasse. Blant annet med drivlinjer som har litt elektrisitet. 

Publisert

Mercedes G-klasse er bilen som lever på utsiden av biltrendene. 

Den ble lansert samme år som Margaret Thatcher ble statsminister i England, da som Geländewagen, i 1979.

Den ytre formen skiller seg fortsatt ikke stort fra bilen som kom på markedet for 45 år siden. 

Den har de samme kantene, reservehjulet hengende på bakluka og runde front­lyktene. 

Men under skallet har det hele tiden vært små justeringer, og alt, bortsett fra den ytre designen, fikk en stor modernisering i 2018. Nå er tiden inne for å gi denne versjonen en oppgradering.

Mye nytt

– Du finner endringer i eksteriør, interiør, motoriseringer, understell, utstyr og konfigurasjoner med karbon­pakker og nattpakker, sier André Jaskiewicz , informasjonssjef hos den norske importøren.

I tillegg får den mer omfattende manufaktur-opsjoner, hvilket vil si at det er flere muligheter til å skreddersy bilen etter eget ønske.  Nye aero­dynamiske detaljer skal bidra til økt akustisk komfort. Altså at det blir mindre støy i kupeen.

MODERNISERT: G-klasse kan oppgraderes med elementer som tempererte koppholdere, trådløs lading for mobiltelefon og MBUX High End Rear Seat Entertaintment system.

Vel så viktig er det alle motoriseringer blir elektrifisert i en mildhybrid­løsning, som gir 20 hestekrefter ekstra og mer dreiemoment med en boost-funksjon.

Det betyr at toppmodellen, AMG G 63 beholder den velkjente 4.0-liters V8 biturbomotoren med 585 hestekrefter og et dreiemoment på 850 newtonmeter. 

Med boosten fra elmotoren gjør bilen null til hundre på 4,4 sekunder, eller 4,3 sekunder med AMG Performance-pakke.

Innvendig har bilen fått integrasjon av MBUX-infotainmentsystemet. Samtidig er de tradisjonelle elementene som håndtaket på passasjersiden og bryterne for de tre differensialsperrene er beholdt.

Elektrisk versjon kommer

Fjæringen på den nye G-Klasse inkluderer adaptiv justerbar demping som standard, noe som kun var tilgjengelig som ekstrautstyr på de tidligere modellene.

I tillegg til AMG-versjonen blir G-klasse tilgjengelig med dieselmotor i G 450 d som yter 367 hestekrefter pluss 20 elektriske, og i G 500 er det en bensin­motor med 449 hestekrefter pluss 20 elektriske.

I løpet av 2024 vil også den helelektriske EQG komme på markedet, den har en motor til hvert av hjulene. 

Jaskiewicz sier de norske prisene kommer ved salgsstart på mildhybrid­versjonene, om en liten stund. Og at bilene er forventet på norske veier etter sommeren.

TERRENGBIL: Terrengegenskaper er fortsatt med en G-klasse. Bakkeklaring mellom akslene er minimum 241 millimeter. Maksimal vadedybde på 70 centimeter i vann og gjørme.

Dagens utgaver koster fra 2,5 til 4 millioner kroner.