VÅREN 2019: I mai 2019 inviterte Mercedes til den første prøvekjøringen av EQC, med start i parkeringshuset på Gardermoen.

Mercedes-Benz-exit:

Bestselgeren er borte, ingen erstatter klar

Siden Mercedes lanserte EQC, har den vært svært viktig for salget i Norge. Nå står importøren uten storselgeren.

Publisert Sist oppdatert

I starten av mai 2019 ble internasjonal motorpresse invitert til Gardermoen og Oslo for å prøvekjøre Mercedes EQC for aller første gang.

Motors tittel på den første prøvekjøringen var: «Komfortabelt kompromiss.»

Mens andre land solgte noen få elbiler til pionerkundene, hadde Norge på dette tidspunktet allerede over 30 prosent elbilandel i nybilmarkedet.

Testruten gikk fra Gardermoen, via Jevnaker til Oslo sentrum og hotellet Amerikalinjen. Rundt 400 journalister fra hele verden fikk oppleve Østlandet i løpet av noen dager, noen fikk til og med skikkelig vinterføre, med snø og sludd.

Ikke først

Det var ikke Mercedes' første elbil, særlig norske kunder hadde siden 2015 handlet B-klasse electric, og SLS AMG hadde også vært tilgjengelig i en liten skala med elektrisk drivlinje.

Mot slutten av 2019 kom de første bilene av EQC til norske kunder og for Mercedes i Norge var det god timing. Fortsatt var det forholdsvis få elektriske bilmodeller tilgjengelig, og EQC var i tillegg en bil som hadde størrelsen til en familiebil, med firehjulsdrift og mulighet for henger.

UTBREDELSE: En av bilene fra den første prøvekjøringen i Oslo sentrum. EQC skulle raskt bli et vanlig syn på norske veier.

Ikke en kompaktbil, som mange av de andre elbilene på den tiden var.

EQC var den første bilen fra Mercedes som brukte EQ-benevnelsen, og bilen var basert på fossilbilen GLC. Bilene hadde blant annet den samme akselavstanden. 

Dette gjorde noe med bakkeklaringen på EQC, fordi batteriene måtte få plass. I Kjøretøydata sine spesifikasjoner er klaringen oppgitt til 9,7 centimeter, omtrent halvparten av GLC.

 WLTP-rekkevidden var på drøyt 40 mil, som den gang var i øvre sjikt. 

Året etter, i 2020, kom beviset på at bilen traff i det norske markedet. Tall fra Opplysingsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det ble levert 3614 EQC, som ga bilen en niendeplass på modellstatistikken. Og det var ingen billigbil, startprisen lå på rundt 630.000 kroner.

I juli det året dro den Mercedes helt til topps på merkestatistikken til OFV, det er ikke et sted Mercedes er vant til å være.

Populariteten holdt seg, og fra introduksjonen og fram til i dag er det Mercedes' desidert mest leverte modell i Norge, med 12.156 biler, faktisk over halvparten av merkets totale leveranser i tidsperioden.

Sentral modell

– EQC har vært en sentral modell for Mercedes-Benz både i Norge og internasjonalt. Som en pioner i vår elektriske portefølje har den bidratt betydelig til vår overgang mot en mer bærekraftig fremtid. Kombinasjonen av komfort, luksus, plass og avansert teknologi har gjort modellen populær i Norge, sier André Jaskiewicz, informasjonssjef hos den norske importøren.

Men for ikke lenge siden, helt uten fanfarer og markering, var det slutt. Det går ikke lenger an å kjøpe en ny EQC, bilen produseres ikke lenger.

– Gjennom hele produksjonsperioden har EQC i stor grad beholdt sitt opprinnelige design, med de mest merkbare oppgraderingene knyttet til felg- og fargevalg. I tillegg har den naturligvis også fått programvareoppdateringer underveis.

Mercedes har dog ingen direkte erstatter klar. 

– EQC har vært en populær modell siden 2019, og har nå blitt erstattet av EQB og EQE SUV, sier Jaskiewicz. 

Markedsandelen til Mercedes i Norge så langt i år er 2,2 prosent i personbilsektoren. Fra 2020 til 2022 lå den på mellom fem og seks prosent.