SUV: AMG har hatt en finger med i spillet på flere av Mercedes' elbiler, men de har aldri utviklet en SUV selv.

For første gang:

AMG lager elektrisk SUV

AMG-avdelingen til Mercedes har så langt vært kjent for å utvikle ekstra heftige bensinbiler for merket. Nå tar AMG steget over i den elektriske tidsalderen, og det er ikke med en sportsbil.

Publisert Sist oppdatert

AMG-avdelingen har i en årrekke lagd ekstra heftige biler for Mercedes. Med bensinmotorer som i de største og feteste versjonen er signert av AMGs egne ingeniører.

Og bilene de har stått bak, har i all hovedsak vært basert på eksisterende Mercedes-modeller.

Nå kommer det en ny tidsalder.

SUV

For første gang i AMGs 57-årige historie utvikler de en SUV fra a til å, melder Mercedes i en pressemelding.

Modellen skal bygges på AMG.EA, en elektrisk høyytelsesplattform. Utviklingskjøretøyene skal gjennomgå de første testkjøringene denne vinteren.

TRADISJON: Til nå har motorer utviklet av AMG blitt signert av ingeniøren som har bygget den. Hvordan det blir i en elbil, gjenstår å se.

SUV-en blir den sjette modellen som i sin helhet blir utviklet av AMG-avdelingen. De andre er GT, SL, forrige generasjon GT og SLS. Med andre ord, sportsbiler.

Les også: Prøvekjøring av Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ Coupé

Mercedes og AMG kaller den kommende SUV-en «Født i Affalterbach», som viser til AMG-avdelingens geografiske plassering.

AMG viktigst

– SUV-er har vært blant våre mest populære modeller i mange år. Med 'Født i Affalterbach'-SUV-en svarer vi på denne trenden ved å tilby våre kunder en virkelig fengslende høyytelses-offroader basert på AMG.EA-plattformen,  sier Michael Schiebe, styremedlem i Mercedes-AMG GmbH.

Schiebe legger til at den elektriske drivlinjen ikke har vært det viktigste.

– Vår nye høyytelsesarkitektur følger en klar filosofi: AMG først, elbil deretter. Dette betyr at kjøretøyene ikke bare utmerker seg som elektriske biler, men også legemliggjør de essensielle AMG-kvalitetene av følelser og ytelse.

De tekniske spesifikasjonene til modellen er foreløpig ukjent.