HØYT I VERDIKJEDEN: Mercedes-AMG GT har en svær V8-motor og prislapp som få andre.

Prøvekjørt: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ Coupé

Hinsides enhver fornuft og skrekkelig morsomt

Mercedes-AMG GT har ingen ting i den norske samtiden å gjøre, men du verden for en bil.

Publisert Sist oppdatert

Kaboom!

Pluss:

Kjøreegenskaper, motor, opplevelse

Minus:

Pris, baksetene, noe i utakt med samtiden

Lyden fra motor, eksosanlegg og høytalere inne i bilen er en svært potent påminnelse om at dette er en bil der rekkevidde ikke er det første man spør selgeren om. 

Eller, det vil si, rekkevidden er ikke all verden, men ingen som er i markedet for en Mercedes-AMG GT bryr seg om det, så lenge det fortsatt finnes bensinstasjoner.

Det er kort og godt en bil som befinner seg i en parallell virkelighet i dagens norske bilmarked. Under det lange panseret sitter det en håndlagd V8-motor med 585 hestekrefter. 

Der 90 prosent av alle nye biler som selges i dag, er pålagt å ha en summelyd for at omgivelsene skal oppfatte at du kommer, er AMG GT en gorilla som slår seg på brystet og brøler.

Ekstrem

Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ Coupé

  • Pris fra: 3.352.625 (inkl. omkostninger).
  • Pris testbil: 3.642.552 (inkl. omkostninger).
  • Motor/drivlinje: 4,0 liters bi-turbo V8, bensin, 585hk/800Nm, 9-trinns automat, firehjulsdrift.
  • Forbruk (WLTP): 14,1/100 km.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde: 473/210/135 cm.
  • Vekt/nyttelast: 1895/190 kg.
  • 0-100/toppfart: 3,2 sek/315 km/t.
  • Konkurrenter: Porsche 911, Jaguar F-Type, Audi R8, Aston Martin Vantage

Mercedes begynte med sine heller ekstreme sportsbiler for litt over 20 år siden, i 2003 med SLR McLaren, den ble fulgt opp av SLS AMG i 2010. 

I 2014 kom AMG GT. Det var en toseter som var noe mindre ekstrem enn sine forgjengere, mer en rendyrket sportsbil enn spradebasser med dører som, på hvert sitt vis, skulle vippes oppover.

VOKST: Sammenliknet med forrige versjon er dagens AMG-GT både lengre og tyngre.
HÅNDVERK: Som i alle «ekte» AMG-biler er motoren håndlagd og signert. Plaketten til venstre viser signeringen.

Etter ti år på markedet har Mercedes kommet med en helt ny generasjon AMG GT. Den første utgaven var bygget på en egen AMG-plattform, videreutviklet fra SLS AMG, denne gangen deler den utgangspunkt med SL-modellen, som også er utviklet av AMG.

Det er i tillegg to sentrale ulikheter. Nå har bilen fått firehjulstrekk og bakseter. Det siste virker litt meningsløst, da de er beregnet for personer under 150 centimeter. For å si det litt forsiktig: Dette er ikke en familiebil.

At den har fått firehjulstrekk, er derimot ganske nice. Da vi var ute med bilen, var det en av alle disse vårdagene som har glemt at jobben deres er å få vekk snøen, i stedet sluddet det, som medførte slush-veier.

Veigrep

Med de massive kreftene er dette forhold der man hadde hatt angst i forrige utgave. I den nye, med europeiske vinterdekk som har litt hardere gummi, var det helt uproblematisk. Feste under akselerasjon var aldri noe problem.

Faktisk må man kalibrere skallen når man legger ut på en tur med bilen på fine og svingete veier. For selv om bilen har blitt tyngre enn forgjengeren, den veier 1,9 tonn, så er det noe helt annet enn elbiler som er like spreke.

FORTSATT RÅ: Utseende til forrige versjon var hakket tøffere, de ekstra centimeterne gir dagens utgave en mindre kompakt framtoning, men bilen ser fortsatt heftig ut.
MODERNE: Interiøret er pakket rundt setene, mens flatene er preget av digitale skjermer. De runde bryterne på rattet styrer kjøreinnstillingene.
BARSK: Får du denne fronten i bakspeilet, blir du snart forbikjørt.

AMG-GT er mange hundre kilo lettere enn de fleste elektriske bilene, og den er bygget for å brukes på bane og i svinger. Etter en liten stund med forsiktig prøving begynner man å forstå at veigreipet er helt hinsides godt.

Bilen tar svinger dønn flatt, man kjenner på bilen, gjennom rattet og krosryggen, at det bare er å sikte seg inn i svingen så drar den seg gjennom. Du kan gå på gassen så tidlig at man kjapt er nødt til å minne seg selv på at det er snakk om offentlig vei.

Gøy

Det er lett å ha det veldig gøy i denne bilen, og finner man passe utfordrende veier, trenger man heller ikke kjøre som en tulling. Bilen leverer en sjelden kjøreopplevelse, der man må matche giring, turtall og balanse på en måte som ikke er å finne i en elbil.

Morsomt nok er drivstofforbruket under slik kjøring på et nivå som gjør at rekkevidden knapt er bedre enn en gjennomsnittlig elbil, men det går litt kvikkere å fylle på med energi.

Det er en rekke muligheter til å stille motor, girkasse og understell etter behov. I de mer sportslige settingene for motoren er det et heidundrende leven fra eksosanlegget. Samtidig er det noe som skurrer litt, lyden i kupeen kommer fra eksosanlegget, via en mikrofon. Uten at det er helt enkelt å sette fingeren på så blir det ikke helt riktig lydbilde.

Lumpent

For å få et autentisk lydbilde må man med andre ord være på utsiden. Og da skjønner man at dette er en bil for åpent landskap langt fra folk. I tettbebygd strøk er det rett og slett litt lumpent gjort å slippe løs hele spetakkelet, AMG GT kan vekke småbarn og skremme bikkjer på lang avstand.

Versjonen her er topputgaven AMG GT 63, som betyr at den passer best for kjøpegruppen som er uavhengig rike. Med utstyret som var satt på testbilen, er prislappen drøyt 3,6 millioner kroner.

Krydder

At den etter hvert skal komme som hybrid med en firesylindret motor, vil neppe hjelpe stort, det blir mega-dyrt, åkkesom. Og hvordan det ser ut når vi kommer til 2025, når det politiske målet er at det kun skal selges nye nullutslippsbiler, trolig med avgifter som virkemiddel, kan man bare tenke seg.

På den annen side, hvis noen likevel velger å gå for en bil som dette, må det betraktes som krydder i bilgryta. Og målgruppen bryr seg neppe om bilen skulle bli noen 100.000 kroner dyrere. I dette segmentet er det ikke kampanjepriser og smarte kjøp som lokker til seg kundene.

AMG GT 63 er spinnvill og passer like godt inn i den norske bilfaunaen som  en ishockey-supporter på en ballettforestilling i Operaen.

BAKSETER: Den nye AMG-GT er ikke lenger en ren toseter. Som i en Porsche 911 er det et par små bakseter.
MAKS: I dag er AMG GT 63 Mercedes' heftigste sportsbil, men det er grunn til å tro at det etter hvert vil komme spesialversjoner av AMG GT med mer krutt og lavere vekt.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: