Nesten alt importert:
Mer avfall på tanken i norske biler
Rundt 13 prosent av drivstoffet på veiene i fjor var biodrivstoff. Av dette igjen var nesten alt lagd av rester og avfall, men ikke her i landet.
Nesten alt biodrivstoffet er importert, hovedsakelig fra land langt unna som Kina og USA, ifølge Miljødirektoratet. Hele 94 prosent av det var lagd av avfall og rester, og brukt frityrolje og slakteavfall sto for 85 prosent.
– Det er gledelig at det brukes mindre matbasert biodrivstoff, og mer avfall og rester, sier miljødirektør Ellen Hambro.
Hun advarer likevel mot brukt frityrolje, som er forbundet med risiko for svindel. EU har lagt begrensninger på bruken av dette, som kalles B-råstoff, men den fortsetter å øke i Norge.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
– Vi anbefaler at de norske kravene vris ytterligere mot økt bruk av de mest bærekraftige råstoffene. Dette vil dessuten gi drahjelp til prosjekter for produksjon av flytende biodrivstoff i Norge, sier Hambro.
De mest bærekraftige råstoffene (A-råstoff) er avfall og rester fra jordbruk og skogbruk og industriprosesser.
Biodrivstoff er så vidt på vei inn i luftfarten og utgjør nå 0,5 prosent av drivstoffet.
Svært lite av fjorårets import kom fra Russland og Ukraina, som er storprodusenter av solsikke, raps og korn. Fra det krigsherjede landet Ukraina kom omtrent 0,3 prosent av råstoffet, mens 0,7 prosent kom fra Russland, til sammen 4,6 millioner liter. Mesteparten av dette var raps, opplyser Miljødirektoratet.
(©NTB)