EN AV DE MEST AMERIKANSKE BILENE? En Tesla Model S fotografert i New York City.

USAs tolltariffer:

Mener Tesla blir straffetoll-vinneren

Elon Musk insisterer på at Tesla ikke unngår tolltrøbbel. Men sannsynligvis vil alle andre bilprodusenter slite betraktelig mer.

Publisert

– Det er viktig å merke seg at Tesla ikke slipper unna her. Konsekvensene av tariffene blir betydelige, er Tesla-sjef Elon Musks reaksjon etter at den varslede straffetollen ble endelig bekreftet.

– Det vil påvirke prisene på Tesla-deler som kommer fra andre land. Dette er ikke bagatellmessige kostnader, sier Musk, ifølge Reuters.

Hvilken bil er mest amerikansk?

Likevel mener analytikere at Tesla er merket som vil tape minst på tolltariffene – som etter alt å dømme blir innført fra og med 2. april. 

– Tesla er minst eksponert, på grunn av sine amerikanske fabrikker, skrev Garrett Nelson ved Center for Financial Research and Analysis denne uken, ifølge Bloomberg.

Enkelt beskrevet vil straffetollen innebære at alle biler som blir laget utenfor USA, får et prispåslag på 25 prosent. I praksis blir det antakelig vesentlig mer komplisert, siden bilenes enkeltdeler også blir underlagt de samme reglene.

Via X har Tesla og Musk gjennom de siste ukene hevdet med ettertrykk at Teslas biler er de mest amerikanske som finnes. 

Tesla har fabrikker andre steder i verden, som utenfor Berlin og ved Shanghai, men har likevel et godt poeng. 

Ifølge denne oversikten, der monterings­sted, arbeidsstyrken og opprinnelse for motor, girkasse og andre deler er hensyn­tatt, er den amerikanske versjonen av Tesla Model Y «verdens mest amerikanske bil». Model S er nummer fire, Model X nummer ni.

Kritikk fra Japan og Tyskland

Det hører med til historien at du finner en japansk bil (Honda) på annenplass og en tysk (Volkswagen ID.4) på tredje.

Japans myndigheter jobber stadig aktivt med å bli unntatt fra straffetollen. 

Hildegard Müller

– Ingen land investerer mer i USA enn oss. Vi lurer på om det egentlig gir mening for dem å gjøre dette, sier statsminister Shigeru Ishiba.

President Hildegard Müller i den tyske organisasjonen for bil­produsenter (Verband der Automobil­industrie) reagerer slik:

– Dette er fullstendig ødeleggende for fri og regulert handel. Vi ber om umiddelbare forhandlinger mellom EU og USA. Farene ved en global handelskrig – negative konsekvenser for økonomi, vekst, velstand, jobber og priser verden over – er store på alle fronter.