ULYKKESSTEDET: Politi og ambulansepersonell på stedet etter at at en bil har truffet flere personer i Drøbak sentrum.Foto: BEATE OMA DAHLE, NTB
Minst 12 hendelser:
Mener ID.3-ulykke kan skyldes teknisk feil
Sju personer ble skadet da en VW ID.3 braste gjennom en trang gate i Drøbak. «Uaktsom kjøring», hevder aktor. «Sannsynligvis teknisk svikt», mener advokaten. Nå kommer saken for retten.
23. juli i 2023 ble en vakker sommerdag til et mareritt i idylliske Drøbak:
Syv personer ble skadet da en bil kjørte inn i en folkemengde, blant dem en mor med et lite barn. En kvinne fikk brudd i bekkenet, og en annen kvinne brakk armen, da benken hun satt på ble truffet av bilen.
I forbindelse med rettssaken vil det bli fremmet erstatningskrav fra flere av de skadde.
Politiet har etterforsket saken i halvannet år. Nå har Statsadvokaten tatt ut tiltale, og saken kommer opp for Follo og Nordre Østfold tingrett 19. mars.
«Føreren var ikke tilstrekkelig oppmerksom da han svingte fra Osloveien og inn mot Torggata, og han trykket derfor inn gasspedalen istedenfor bremsepedalen», skriver statsadvokat Johan Strand Moldestad i tiltalebeslutningen.
Det er feil, mener den tiltaltes forsvarer, advokat Yasmine Halnes i NAF Advokat, som varsler fremleggelse av 12 sammenliknbare tilfeller med den samme bilmodellen.
KRITISK: Yasmine Halnes i NAF advokat er kritisk til politiets etterforsking i saken.FOTO: NAF
Kritisk til etterforskningen
Halnes er kritisk til politiets etterforskning i saken.
– Det tok nesten syv måneder før sjåføren ble innkalt til formelt avhør. Det mener vi er kritikkverdig og innskrenket muligheten min klient har hatt til å avgi en detaljert og upåvirket forklaring, sier hun til Motor.
Motor har ikke snakket direkte med sjåføren, men via advokat Halnes har vi fått hans forklaring til hendelsesforløpet:
– Min klient erkjente umiddelbart at det var han som kjørte bilen, og han har opprettholdt samtykke til førerkortbeslag under hele etterforskingen. Han har ønsket at hendelsesforløpet skal bli så godt opplyst som mulig, og akseptert at etterforskingen tar tid.
– I korte trekk har han forklart at han kjørte som vanlig på søndager til sitt arbeid i menigheten. Uten forvarsel mistet han kontroll på bilen ved at han ikke fikk bremset. I de kaotiske sekundene som fulgte, forsøkte han etter beste evne å styre bilen vekk fra menneskene langs veien, og mot hindringer som kunne stanse bilen. Dessverre lyktes han ikke med å få stopp i tide til å forhindre at flere personer ble truffet og alvorlig skadet.
– Den tragiske ulykken preger ham fortsatt i betydelig grad, og han blir daglig påminnet om hendelsen, ved at hans livsstil er totalforandret. Han tenker stadig på hva han kunne gjort annerledes, noe som har plaget ham mye, men hans hovedfokus og største bekymring har klart vært knyttet til ofrene.
Annonse
Hvor ligger ansvaret?
Etter dødsulykken i Sandvika 23. september i fjor, der en Volvo XC40 kjørte ut fra fjerde etasje i et parkeringshus, har det kommet fram flere saker der sjåfører hevder at bilen akselererte ukontrollert.
Felles for alle hendelsene er at tekniske undersøkelser hos Statens vegvesen ikke avdekket teknisk feil ved bilene.
De fleste rapportene konkluderer med 100 prosent gasspådrag i sekundene før ulykken.
Da ender ansvaret fort opp hos sjåføren.
Slike data leses ut av bilens svarte boks, eller EDR, som gjør opptak av kjøretøydata i fem sekunder før en krasj.
– Disse dataene beskriver bare hvilke signaler som går gjennom boksen, og kan ikke brukes som bevis for at foten faktisk har vært på gasspedalen. Signalet kan også skyldes en feil i noen av komponentene knyttet til bilens akselerasjonssystemer, forklarer Simen Huse i Simco.
SVART BOKS: Simen Huse i Simco viser fram såkalte svarte boksen som sitter i biler. Her lagres kjøretøydata i sløyfer på fem sekunder.Foto:JON TERJE HELLGREN HANSEN
Han er ekspert på bilelektronikk og jobber med å analysere data fra såkalte svarte bokser.
12 hendelser
Advokat Halnes stiller seg kritisk til flere punkter ved bruken og tolkningen fra den svarte boksen og har derfor tatt egne etterforskingsskritt.
– Med begrensede metoder og ressurser har vi avdekket at 12 andre førere av den samme bilmodellen i Norge har opplevd plutselig bremsesvikt og/eller plutselig akselerasjon. To av disse bilene har vært involvert i ulykker med betydelige skader, hvor disse sakene har endt i henleggelse. Like før jul ble også en dødsulykke med en litt nyere utgave av samme bil behandlet for andre gang i lagmannsretten i Sverige, forklarer Halnes.
Hun vil føre 11 vitner for retten, hvorav åtte har opplevd sammenlignbare hendelser med egen bil.
– Saken er alvorlig, både av hensyn til skadeomfang og straff. Det bør være i alle parters interesse å få denne saken så godt opplyst som mulig. Saken reiser flere kompliserte problemstillinger, juridisk og teknisk, som kan få betydning også utover denne enkeltsaken, understreker Halnes.
Motor har ikke lykkes å få en kommentar fra politifullmektig Ane Korsøen Kjeilen til hvorfor det tok så lang tid før tiltalte ble kalt inn til avhør, men Bente Gerner i Øst politidistrikt har tidligere uttalt følgende til Amta.no [for abonnenter]:
– Man kan selvfølgelig diskutere hva slags innvirkning ventetiden kan ha hatt for hukommelsen, men jeg kan ikke se at det var en uklok avgjørelse. Det er flere grunner til at vi gjorde det på den måten. På åstedet var det av hensyn til siktede selv og forholdene på stedet.