Ap har tatt til orde for høyere drivstoffavgifter frem mot 2030, men vil skjerme de områdene i landet hvor det er dårlige lademuligheter for elbil.
«De som har dårlige muligheter til å lade elbil skal ikke oppleve at prisen blir enda høyere på pumpa», sa Støre under partilederutspørringen på NRK onsdag. Her kan du høre utspørringen på NRKs nettsider.
– Dette blir helt feil. Hvilken innbygger er det som våger å foreslå en ladestasjon i en kommune hvor man får dyrere drivstoff som takk? Å gi lavere drivstoffavgifter i kommuner uten hurtigladere låser kommunene til å ikke bygge flere ladestasjoner i distriktene. Det er det stikk motsatte av det vi trenger, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, Norges Automobil-Forbund.
Hvilken innbygger er det som våger å foreslå en ladestasjon i en kommune hvor man får dyrere drivstoff som takk?
Thor Egil Braadland, NAF
Han mener Støres kobling av lade-utbygging og skjerming mot avgiftsøkning vil gi dyrere drivstoff for det store flertallet som stadig kjører bensin og dieselbil.
– Det finnes kommuner hvor elbilandelen er under fem prosent. Å sette opp en ladestasjon i den kommunen vil med Arbeiderpartiets opplegg bety at 95 prosent av innbyggerne får dyrere drivstoff. Det er en oppskrift på å skape motstand mot det grønne skiftet, og låse distriktene inn i fossil-fella, hevder Braadland.
Samtidig mener han at behovet for hurtigladere i distriktene må tilpasses de faktiske behovene.
– Folk i distriktene har gode lademuligheter. De har noe som ikke alle i byene har, nemlig muligheten for å lade hjemme. Samtidig jobber tiden for elbilen, og dermed også distriktene, mener Braadland – og fortsetter:
– Med den rette elbilen kan man kan kjøre fra de snaue 40 milene fra Tromsø til Alta vinterstid uten å lade underveis, så lenge det er strøm i begge byene. Man trenger ikke lage problemene større enn de faktisk er.
– Det viktigste man kan gjøre for å få flere elbiler i distriktene er å videreføre momsfritaket for elbiler noen år til, sier Braadland.
Annonse
Feil kriterier
Han mener Ap har rett i at noen deler av landet er mer sårbare for avgiftsøkninger enn andre. Samtidig viser undersøkelser at folk i distriktskommuner i større grad oppgir å ha færre alternativer til drivstoffbilen, de bruker den oftere, og elbilandelen er lavere.
Men så sent som i august utgjorde de helelektriske bilene over 50 prosent av nybilregistreringene, også i Finnmark.
En geografisk differensiering på drivstoffavgifter bør knyttes til mer nøytrale kriterier enn spørsmålet om kommunene har ladere eller ikke, mener Braadland.
– Det finnes andre alternativer. Norge har allerede fått godkjent soner for differensiert arbeidsgiveravgift av EU. En annen mulighet er å bruke SSBs definisjon av hvor sentral en kommune er. Spesielt det siste burde Ap se nærmere på, fordi definisjonen av sentralitet er knyttet til hvor langt det er å reise med bil til nærmeste arbeids- og tjenestemarked, sier Thor Egil Braadland i NAF.