BARE SE, MEN IKKE RØRE: I hvert fall når hjulene ruller.

Sikkerhetstiltak:

Sperrer touch­funksjonen under kjøring

Mazdas nye ladehybrid CX-60 har touchskjerm, men den er det umulig å bruke når bilen beveger seg. Årsak: trafikksikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

I Motors Facebook-kommentarfelt har diskusjonene om touchskjermer tidvis vært både høylytte og intense. Foranledningen er ofte sammenlikningen med mobilbruk i bil – som selvfølgelig er forbudt.

Vi har også hatt dette leserinnlegget: – Berørings­skjermene skaper stress og ulykker – når skal noen si stopp?

... som Statens vegvesen ga sin fulle tilslutning til, i et tilsvar.

Mange biler mangler touchskjermer, og produsentene av disse kan dermed kanskje sies å ha tatt et slags standpunkt.

Men Mazda er, etter hva Motor klarer å bringe på det rene, den første bilprodusenten som både har touch og manuell betjening av den samme skjermen uten at man kan bruke touch under kjøring – samt en uttalt filosofi om hvorfor det skal være slik.

– Mindre distraherende

Funksjonen (eller ikke-funksjonen, om du vil) kommer i Mazdas nye flaggskip CX-60.

– Dette er et sikkerhetstiltak, ettersom vi mener det er mindre distraherende for føreren å benytte kontrollhjulet mens man kjører, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR- og produktsjef i Mazda Motor Norge.

Brinch og Mazda får forbeholden støtte fra Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF.

Det er forskjell på hva du har rett til å gjøre, og hva som er det rette å gjøre

Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF

– Det er en kjent sak at skjermbruk og uoppmerksomhet er en utfordring, og hvis skjermen er så langt unna at du må endre stilling for å bruke touchfunksjonen, kan dette være bra, sier Søhagen.

Hun mener likevel at man kommer langt med sunn fornuft.

Må ha nok kunnskap om bilen

– Det er mye som lovverket ikke spesifiserer at er forbudt, men som man likevel bør unngå å gjøre i en trafikksituasjon. Det er forskjell på hva du har rett til å gjøre, og hva som er det rette å gjøre.

Søhagen understreker imidlertid at alle har et ansvar for å tilegne seg nok kunnskap om bilen de kjører.

– Man skal ikke fikle med skjermen midt i en rundkjøring eller i tung trafikk i Oslo sentrum. Noen ganger må man likevel inn på skjermen, kanskje for eksempel ved dugg på frontruta, og da må man ha lært seg dette på forhånd. Samtidig er det generasjonsforskjeller her. 18-åringer trykker seg gjennom alle slags menyer med letthet, mens moren min hadde nok ikke klart å betjene verken touchskjerm eller hjul uten å være til fare for seg selv eller andre, sier hun med et smil.