1000 HK: Maxus GST på scenen i Shanghai.Alle foto: PETER RAAUM
Til Norge neste år:
Denne pickupen har du ikke sett maken til
Med 750 km rekkevidde og fire svingbare loungeseter blir ikke livet i en pickup det samme etter at Maxus lanserte sin nye GST tirsdag. Den kommer til Norge neste år.
SHANGHAI (Motor): Spekulasjonene har gått lenge om hvilken elbil som først kunne tilby 1000 km rekkevidde. GST har disse 1000, men etter en kinesisk målestandard som tilsier rundt 750 km med den WLTP-beregningen vi helst sverger til.
Prisen er ikke klar, ei heller er det kommunisert noe om vekten som gjør at vi kan fastslå hva slags førerkort den vil kreve. Klasse C1 er ikke usannsynlig.
Men hvorfor ta sorgene på forskudd?
GST har fire elmotorer, en på hvert hjul. Det betyr kraft: 1000 hk og 14.000 Nm i maks dreiemoment. De første 50 meterne fra stillestående skal ta 2,5 sekunder.
Kraft og finesse
Maxus ga ikke detaljer om batteripakken, utover at det er CTC, cell-to-chassis, altså en batteripakke som er støpt i rammen. Bilen har motor på hvert hjul og svinger som en liten kompaktbil.
Det er ikke bare kraft, men også finesse:
Bilen ble vist uten B-stolpe, altså en kupé med bred åpning når dørene svinges hver sin vei. De fire setene kan alle vendes 180 grader, noe som betyr at kupéen ganske raskt blir et mobilt møterom.
Trekkraften er høy (heller ikke spesifisert), men er du blant dem som finner rygging med henger mer utfordrende enn godt er, så har Maxus en trøst.
Slik Volkswagen la opp til for et par år siden, med sin Trailer Assist, har denne en automatisk ryggefunksjon også med henger.
Annonse
Erstatter T90EV
Maxus-importør RSA har allerede tatt inn elektriske T90, den første elektriske pickupen på markedet. De bekrefter at også GST kommer hit.
– Det går halvannet år før den kommer til Norge, da vil den erstatte T90, sier Frank Dunvold, administrerende direktør for RSA.
Også JAC, et annet av de kinesiske merkene til RSA, kommer med en elektrisk pickup, men verken navn eller spesifikasjoner er presentert for denne ennå.