RØDE TALL: ZF Friedrichshafen sliter i motbakke og mener elbilenes inntog er årsaken.

Bildel-gigant:

Må sparke 14.000, skylder på elbiler

ZF, en av verdens største leverandører av bildeler, må nedbemanne kraftig på grunn av overgangen til elektrifisering. 

Publisert Sist oppdatert

ZF Friedrichshafen AG (ZF) er et gigantisk foretakende, med bortimot 170.000 ansatte i over 30 land. 54.000 av disse holder til i hjemlandet Tyskland. Selskapet lager girkasser, akslinger, sikkerhetsutstyr, førerstøttesystemer – kort sagt, temmelig mye av det som får en bil til å fungere godt. 

ZF har også en svært aktiv utviklingsavdeling. Vi har tidligere omtalt både kuriøse og nyttige oppfinnelser derfra, som

setebelter som tar hensyn til kroppsstørrelse,

ekstrem svingradius

● og ny, magnetløs motor.

Tross en lang tradisjon for effektiv markedstilpasning, har det vært klart i noe tid at overgangen til elbiler rammer ZF – eller i hvert fall de ansatte – hardt. I januar erklærte selskapet at 12.000 måtte gå, med en tidshorisont frem mot 2030. 

Nå, etter sommeren, er dette justert til 14.000 ansatte og 2028.

– Elbiler krever bare halvparten så mye arbeidskraft, uttalte selskapets ledelse i januar.

Ansatte og fagforeninger har gjort det klart at nedbemanningsplanene vil bli møtt med stor motstand. Men ved enkelte produksjonslinjer er andelen midlertidig ansatte så høy som 70–80 prosent, opplyser fagforeningen IG Metall. 

Kilder: Carup og i januar, Manager Magazine, Die Welt