HVA SKJULER SEG HER? To «nye», gamle biler. Citroën 2CV i bakgrunnen, under presenning.

Eksepsjonelt låvefunn:

Lyst på en «splitter ny», klassisk Mini? Eller en 2CV?

To svært sjeldne klenodier er til salgs. Begge ble kjørt fra forhandler og rett hjem til den opprinnelige kjøperen – og der har de stått siden, urørt.

Publisert Sist oppdatert

Sommeren 1990: En franskmann ser seg ut en ny Citroën 2CV, kjøper bilen, setter seg inn og velger korteste rute til garasjen hjemme. 

Der blir den værende. Pent hensatt under et trekk, men siden ubrukt.

Og så: Mini

Etter hvert tok kanskje kjøperen det for gitt at Citroënen ikke virket lenger. Eller kanskje han bare likte å kjøpe en ny bil. 

I hvert fall skjer det samme seks år senere, i 1996: Denne gangen kjøper mannen en Mini.

Den ender opp ved siden av 2CV-en, under et tykt teppe, med presenning på toppen.

KLARE FOR HENTING: Bilene på vei ut av garasjen og litt videre.

Ifølge kilometertellerne kostet antakelig ikke eieren på seg det minste ærend på vei hjem, med noen av bilene.

I hvert fall mener auksjonshuset Aguttes, som nå selger begge bilene, å vite at 2CV-ens kilometerstand – 23 – nøyaktig tilsvarer 9 kilometers standard fabrikktesting + avstanden mellom forhandler og bolig. Minien er kjørt akkurat like langt ... eller kort.

KNAPT KJØRT: 00023 er tallet.
OLJESØL? Nei, ikke det minste.

Man hører fra tid til annen at slike biler, med nesten null kilometer på telleren og ditto slitasje, blir funnet. 

Men to? Når det ikke dreier seg om en tradisjonell bilsamler? Det skjer nesten aldri.

Ville nyte livet, men ...

Fra auksjonshuset får vi vite litt mer om bakgrunnen: 

Kjøperen var en mann som jobbet i det franske forsvaret, noe som førte til en omflakkende tilværelse. 

Tidvis trodde han at oppholdet hjemme i Salon-de-Provence, nordvest for Marseille, ville bli mer permanent. Derfor kjøpte han bilene – «for å nyte livet i Frankrike». 

Men: Rett etter at kjøpene var gjennomført, ble mannen igjen omplassert. Og den siste gangen langt av sted, på noen øyer, uvisst hvor, der han trivdes så godt at han rett og slett aldri returnerte.

BAK: Skiltene, aldri montert.
FORAN: 1300 injection.

Dermed var det aldri noe behov for verken 2CV-en eller Minien.

Nå er begge til salgs, og for mange vil det faktisk være mulig å legge inn bud uten å selge huset først.

Auksjonshusets anslag er 30.000–50.000 euro for 2CV-en og 20.000–40.000 euro for Minien. Altså cirka 351.000–585.000 og 234.000–468.000 norske kroner, henholdsvis.

Frister det, er det verdt å merke seg at dette er urørte biler. Ikke den minste ting er endret, på godt og vondt.

PASSASJERSETET, 2CV: Her har antakelig ingen sittet, noensinne.
PAPIRER, MINI: Selv kvitteringen ser helt ny ut.

På plussiden betyr dette seter som knapt er sittet i og manualer som ikke er bladd i. Tankene er fylt med de originale væskene. Minien har til og med prøveskilter. De originale følger med, men ble aldri montert. 

– Trenger ettersyn

På minussiden er ikke bilene blitt startet siden de ble satt i garasjen første gang.

Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF, sier dette om såpass gamle, ubrukte biler:

– De trenger ettersyn før man eventuelt begynner å bruke dem. Man bør gå over bremser, de kan sette seg fast, og man bør bytte alt av oljer og væsker. Bensinen bør byttes, og drivstoffsystemet bør renses. Mange års stillstand er ikke nødvendigvis bra for biler, sier han. 

– Man kan også regne med noen skader av typen pakninger og simmeringer som har tørket, slik at oljelekkasjer kan oppstå. Dessuten bør dekkene vurderes. De kan ha blitt harde, og de er kanskje heller ikke helt runde, lenger.

– Hvor unikt er dette?

– Helt unikt. Dette er et veldig morsomt funn, sannsynligvis de to bilene av disse merkene som har gått kortest i verden. Og slike originale biler er mer verdt enn restaurerte eksemplarer, sier Christensen.

– Ja, prisene, hva synes du om dem?

KLAR FOR SALG 1
KLAR FOR SALG 2

– Ikke ille! Men husk at man ikke unngår moms ved innførsel til Norge, selv om man slipper engangsavgift.

● Auksjonen er mandag 22. april, her er lenken.

Her er direktelinken til 2CV-en, der det særlig blir lagt vekt på at det dreier seg om en Charleston-variant.

Her er direktelinken til Minien, der særlig det elektriske kanvastaket blir fremhevet.

● Benny Christensen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.