VANT: Jean Matembera og hans Tesla Model X.

Luftfjærings-trøbbel:

Jeans Tesla er over fem år, likevel vant han

Tesla-eier får erstatning for ødelagt luftfjæring, selv om bilen er over fem år gammel.

Publisert

Da Jean Matemberas Tesla Model X var fem år og tre måneder gammel, gikk plutselig luftfjæringen i stykker. Bruktbilfirmaet nektet å dekke reparasjonen til 40.000 kroner, fordi de mener luftfjæringen er en slitedel, og fordi Teslas femårsgaranti har gått ut.

Teslaen hadde bare gått 86.000 kilometer. NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, mener luftfjæringsfunksjonen skal holde mye lenger, minst 150.000 kilometer.

Matembera, som bor i Arendal, fikk medhold da han klaget til Forbrukerklageutvalget. Nå har han også fått medhold i Ringerike, Asker og Bærum tingrett, etter at bruktbilfirmaet anket vedtaket dit.

Bevist

NAF-ADVOKAT: Yasmine Halnes.

Tingretten mener det er bevist at feilen på luftfjæringen på Matemberas bil er en produksjonsfeil, og at bilen ikke har den holdbarheten som eieren kan forvente.

Tingretten har dømt bruktbilfirmaet, som ikke selger biler lenger, men som nå opererer innenfor en annen bransje, til å betale Matembera 30.000 kroner. Tingretten har gjort et fradrag på 10.000 kroner, fordi reparasjonen har sørget for forlenget levetid.

NAF har i flere år jobbet med luftfjæringsproblematikken på noen år gamle Tesla Model S og Model X.

– Dette er den tredje luftfjæringssaken hvor NAF Advokat har bistått en Tesla-eier og fått medhold i Forbrukerklage­utvalget eller domstolen, forteller advokatfullmektig Yasmine Halnes i NAF Advokat.

Hun er svært fornøyd med å nå gjennom i rettsapparatet. Samtidig er lovverket slik at det er tilfeldig hvem som får dekket reparasjon, og hvem som ikke får det.

Reklamasjonsregler

Hvis Jean Matembera hadde kjøpt bilen ny, ville han ikke hatt noen rettigheter mot selgeren, fordi både reklamasjons­tiden og garantien var gått ut.

Men siden det var en bruktbil han kjøpte, begynte en ny fem års reklamasjonsrett å løpe da han kjøpte bilen.

– Ved bruktbilkjøp vil riktignok flere feil anses som påregnelige, sammenlignet med når en bil er fabrikkny. Alle feil vil dermed ikke gi ny eier grunnlag for reklamasjonskrav. Men der en komponent som skal vare lenge, likevel ryker ved normal bruk og vedlikehold, er det annerledes, sier Yasmine Halnes.

Hun forteller at NAF Advokat fortsatt får henvendelser om defekt luftfjæring fra eiere av Tesla Model X og S.

– Har man kjøpt bilen for under fem år siden, kan reklamasjonsreglene redde deg, sier Halnes.

Har du derimot kjøpt bilen for mer enn fem år siden, enten som ny eller som brukt, har du ingen rettigheter, selv om flere dommer anser defekt luftfjæring som en produksjonssvakhet.

Takker NAF

Bileier Jean Matembera er svært fornøyd med å ha vunnet.

– Men det var unødvendig at bil­forhandleren tok saken til domstolen, sier han.

Han er også glad for bistanden han har fått fra NAF.

– Uten NAF ville jeg ikke greid å vinne denne saken.

Han har fortsatt den samme Teslaen, to og et halvt år etter at luftfjæringen røk.

– Etter reparasjonen har jeg ikke hatt noen problemer med den. Jeg kjører den akkurat nå, på vei til jobb, sier Matembera da Motor ringer ham.

Daglig leder av firmaet som solgte bilen til ham, var svært uenig i vedtaket fra Forbrukerklageutvalget, som for en stor del nå er bekreftet av tingretten. Motor har spurt om de vil forsøke å anke til lagmannsretten. Henvendelsen er ikke besvart.