Da Jean Matemberas Tesla Model X var fem år og tre
måneder gammel, gikk plutselig luftfjæringen i stykker. Bruktbilfirmaet nektet å dekke reparasjonen til 40.000
kroner, fordi de mener luftfjæringen er en slitedel, og fordi Teslas femårsgaranti
har gått ut.
Teslaen hadde bare gått 86.000 kilometer. NAF Advokat,
som er NAFs advokatkontor, mener luftfjæringsfunksjonen skal holde mye lenger,
minst 150.000 kilometer.
Matembera, som bor i Arendal, fikk medhold da han klaget
til Forbrukerklageutvalget.
Nå har han også fått medhold i Ringerike, Asker og Bærum tingrett, etter at
bruktbilfirmaet anket vedtaket dit.
Bevist
Tingretten mener det er bevist at feilen på luftfjæringen
på Matemberas bil er en produksjonsfeil, og at bilen ikke har den holdbarheten
som eieren kan forvente.
Tingretten har dømt bruktbilfirmaet, som ikke selger
biler lenger, men som nå opererer innenfor en annen bransje, til å betale
Matembera 30.000 kroner. Tingretten har gjort et fradrag på 10.000 kroner, fordi
reparasjonen har sørget for forlenget levetid.
NAF har i flere år jobbet med luftfjæringsproblematikken
på noen år gamle Tesla Model S og Model X.
– Dette er den tredje luftfjæringssaken hvor NAF Advokat
har bistått en Tesla-eier og fått medhold i Forbrukerklageutvalget eller
domstolen, forteller advokatfullmektig Yasmine Halnes i NAF Advokat.
Hun er svært fornøyd med å nå gjennom i rettsapparatet.
Samtidig er lovverket slik at det er tilfeldig hvem som får dekket reparasjon,
og hvem som ikke får det.
Annonse
Reklamasjonsregler
Hvis Jean Matembera hadde kjøpt bilen ny, ville han ikke
hatt noen rettigheter mot selgeren, fordi både reklamasjonstiden og garantien var
gått ut.
Men siden det var en bruktbil han kjøpte, begynte en ny
fem års reklamasjonsrett å løpe da han kjøpte bilen.
– Ved bruktbilkjøp vil riktignok flere feil anses som
påregnelige, sammenlignet med når en bil er fabrikkny. Alle feil vil dermed
ikke gi ny eier grunnlag for reklamasjonskrav. Men der en komponent som skal
vare lenge, likevel ryker ved normal bruk og vedlikehold, er det annerledes,
sier Yasmine Halnes.
Hun
forteller at NAF Advokat fortsatt får henvendelser om defekt luftfjæring fra
eiere av Tesla Model X og S.
–
Har man kjøpt bilen for under fem år siden, kan reklamasjonsreglene redde deg,
sier Halnes.
Har
du derimot kjøpt bilen for mer enn fem år siden, enten som ny eller som brukt,
har du ingen rettigheter, selv om flere dommer anser defekt luftfjæring som en
produksjonssvakhet.
Bileier
Jean Matembera er svært fornøyd med å ha vunnet.
–
Men det var unødvendig at bilforhandleren tok saken til domstolen, sier han.
Han
er også glad for bistanden han har fått fra NAF.
–
Uten NAF ville jeg ikke greid å vinne denne saken.
Han
har fortsatt den samme Teslaen, to og et halvt år etter at luftfjæringen røk.
–
Etter reparasjonen har jeg ikke hatt noen problemer med den. Jeg kjører den
akkurat nå, på vei til jobb, sier Matembera da Motor ringer ham.
Daglig leder av firmaet som solgte bilen til ham, var
svært uenig i vedtaket fra Forbrukerklageutvalget, som for en stor del nå er
bekreftet av tingretten. Motor har spurt om de vil forsøke å anke til
lagmannsretten. Henvendelsen er ikke besvart.