I TRØBBEL: Pengene raser ut for Lucid Motors. Bildet viser Lucid Air Sapphire.

Fra vondt til verre:

Lucid tapte milliarder

Lucid Motors gikk på en smell til over 8 milliarder kroner i første kvartal.

Publisert

Selskapets sjef Peter Rawlinson gir et visst inntrykk av å klamre seg til halmstrå når han prøver å berolige Lucids investorer. Han viser til en økning i potensielle kunders kjennskap til merket – og sier dessuten dette, ifølge Automotive News:

– Antallet prøvekjøringer av Lucid Air er nesten fordoblet, sammenliknet med siste kvartal i fjor.

Senker målet

De kalde tallene er nemlig ikke oppløftende:

Nettotapet i første kvartal var på 780 millioner dollar, eller drøye 8,2 milliarder norske kroner.

● Selskapet går derfor tilbake på sitt anslag om å lage 10–14.000 biler i år. «Over 10.000» er det nye målet.

● For en måned siden ble det kjent at Lucid må si opp 18 prosent av sine ansatte, cirka 1300 totalt.

Den viktigste årsaken er synkende etterspørsel. Rawlinson nevner også det mer bransje-generelle problemet med tilgang til deler, samt den økonomiske uvissheten som følger med inflasjon og renteoppgang.

– Disse faktorene er det vanskelig å spå om, mener han.

Børsene reagerte på sin side med å spå lavere potensial for inntjening og sendte aksjen ned nesten ni prosent.

Lucid-turné

Peter Rawlinson medgir at jobben hans har gått fra å fikse produksjons­floker til å løfte salget. Og han ligger ikke på latsiden.

En ny markedsdirektør ble presentert denne uken. Andrea Soriani har erfaring fra TAG Heuer og Maserati.

En større turné til 42 byer, med popup-butikker, prøvekjøringer og PR-ståhei, er allerede i full sving.

De siste ukene har også selskapet endelig fått testkjørt sin neste modell på ordentlige veier. Les mer om Lucid Gravity i saken under.