KOMMER MER: Lucid har så langt bare hatt den kostbare Air å tilby. Air koster fra 950.000 kroner i Norge, mens den dyreste koster 2,7 millioner kroner. Neste bilmodell ut er en SUV i samme størrelse.
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Luksus-elbiler:
Lucid leverte bedre enn forventet
Lucid hadde en solid vekst av solgte biler i 2024, men det er fortsatt ikke tall til å leve av.
Lucid melder at de leverte 3099 kjøretøy i fjerde kvartal av 2024, og totalt 10.241 gjennom hele året. Dette er en 71 prosent høyere enn året før, ifølge Insideevs. Det skal også være bedre enn analytikere trodde på forhånd.
Men det er fortsatt ganske smått sammenliknet med Tesla, som leverte 1,79 millioner biler i 2024.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Kan lage flere
Lucids administrerende direktør, Peter Rawlinson, har tidligere sagt at oppstartsselskapets problem er merkevarebevissthet, ikke produksjonskapasitet.
Med andre ord, Lucid kunne produsert mange flere biler, hvis etterspørselen var der.
Det har også vært noe av problemet til selskapet siden produksjonsstarten i 2021. I 2023 produserte Lucid 8428 biler, mens salget bare var på 6001 enheter.
Les også: Prøvekjørt: Lucid Air Pure RWD
I 2020 uttalte selskapet at de siktet på å selge 90.000 biler i 2024, noe de med andre ord er veldig langt unna.
Saudiarabia
Samtidig er de støttet av Saudi-Arabias offentlige investeringsfond, som trolig har råd til at de ikke har blitt en pengemaskin.
I desember begynte Lucid å produsere sin andre modell, SUV-en Gravity ved fabrikken i Arizona, og har så vidt startet utleveringene til utvalgte kjøpere. Gravity har en startpris på 94.000 dollar.
Håpet er at denne modellen kan tiltrekke seg flere kunder enn Air.
I Norge hadde Lucid en dobling, men det er fortsatt bittesmå tall. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken ble det levert åtte nye Lucid Air i 2024.