HARDE TIDER: Det har vist seg vanskelig å selge dyre elbiler, som Eletre og Emeya. Heller ikke sportsbilen Emira, med en V6-motor, har enkle arbeidsforhold.

Vanskelige tider:

Lotus med nye oppsigelser

Lotus lager fortsatt biler i England, men er eid av kinesiske Geely. Markedet for dyre elbiler er for tiden vanskelig, noe som gjør at merket må nedbemanne.

Publisert

Lotus Cars, som har sitt hovedkontor og produksjonsanlegg i Hethel nær Wymondham i Norfolk i Storbritannia, sier til BBC at opptil 270 jobber vil forsvinne hos Lotus Cars i Storbritannia.

– Lotus Cars har kunngjort en foreslått omstrukturering av virksomheten for å sikre bærekraftig drift, grunnet ustabile og skiftende markedsforhold, inkludert tollavgiftene fra USA og endret etterspørsel etter sportsbiler, sier en talsperson til BBC.

Forblir i Storbritannia

Lotus eies av kinesiske Geely, i likhet med blant annet Volvo, Zeekr og Polestar, og en talsperson sier at selskapet vil gjøre nedskjæringene i samarbeid med Geely.

Samtidig skal selskapet fortsatt være «forpliktet til Storbritannia», men «den foreslåtte omstruktureringen er avgjørende for å styrke vår konkurranseevne i dagens marked.» 

Den siste omorganiseringen kommer etter at Lotus kuttet 94 jobber i november og nedbemannet ved selskapets to fabrikker i Norfolk januar året før.

Planen er å øke synergiene i eierselskapet Geely Holding Group.

– Det skal bli større ressursdeling og samarbeid innen teknologi, teknikk og drift.

Legger ned i Oslo

Lotus Cars har i dag fire modeller, Eletre, Emeya, Emira og Evija. Tre av disse er elektriske.

Og det skal være investert 500 millioner pund, nær seks milliarder kroner, i det elektriske skiftet.

Lotus ble grunnlagt på begynnelsen av 1950-tallet av ingeniør Colin Chapman og flyttet til Norfolk på 1960-tallet.

Lotus etablerte sin første butikk i Norge i 2023, i Nedre Slottsgate, den skal nå legges ned. Samtidig endrer Lotus Car sin distribusjonsmodell i Norge, og vil fra starten av mai inngå i porteføljen til byMedhus på Billingstad i Asker.

Lotus' modeller tilhører et høyt prissjikt og koster i Norge fra en drøy million kroner til 1,7 millioner. 

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at det er registrert 67 nye Lotus-biler i Norge etter at butikken i Oslo sentrum åpnet.