Ikke småsaker:
Lotus med GT-bil til godt over millionen
Lotus elektriske satsning betyr store og luksuriøse biler. I fjor SUV-en Eletre, i år GT-bilen Emeya.
Tiden er over da Lotus lagde små og snertne sportsbiler.
Nå er det store elbiler som gjelder, først med SUV-en Eletre i fjor, i år med GT-bilen Emeya, og nå er prisen på bilen klar.
Innstegsprisen er 1.209.950 kroner, ønsker man en litt bedre utstyrt variant koster Emeya S 1.456.400 kroner, mens toppmodellen Emeya R starter på 1.746.100 kroner.
Lotus lover rekkevidde inntil 610 kilometer, og den har en av markedets aller heftigste ladehastigheter, på 350 kilowatt.
Motorspesifikasjonene er også av den heftige sorten. 905 hestekrefter og en 0-100 tid som er «under 2,8 sekunder».
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Tåler hardkjør
Selvsagt har Emeya firehjulstrekk, i tillegg har bilen aktivt understell med elektronisk kontroll og firehjulsstyring.
Luftmotstanden er lav, 0,21 cd, mens luftstrømmen over og under bilen kan justeres for å skape mer marktrykk.
Batteriet skal ha kjølig som gjør at bilen tåler hard kjøring, for eksempel på bane, over lengre tid uten at det går utover batterihelsen.
Praktisk også!
Karbonkeramiske bremser skal sørge for at man også får ned farten. Og bilen har fem kjøreinnstillinger: Range, Tour, Sport, Individual og Track.
En lav kjørestilling skal hjelpe til for at kjørefølelsen er maksimalt sportslig.
I tillegg trekker Lotus fram at den også har sine praktiske sider: Bagasjerommet tar 509 liter, plassen i baksetet skal by på «generøs beinplass», setene har massasje i tre intensitetsnivåer, dørene er elektriske og et dimbart glasstak sørger for en luftig kupe.
Utvendig kan man velge mellom seks ulike farger: Boreal Grey, Fireglow Orange, Solar Yellow, Akoya White, Stellar Black og Kaimu Grey.
PS: Emeya ble lansert i Kina i januar. De første europeiske kundebilene skal leveres i tredje kvartal.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?