LEIEBIL: Gratis avbestilling er ikke mye verdt når pengene aldri refunderes.

Avis trenerte:

Brukte 1,5 år på å refundere penger

Leiebilselskapet Avis ventet i halvannet år før de refunderte pengene til en kunde. – Det er som å slåss med en vindmølle, sier kunden.

Publisert

Den svenske mannen Per-Anders Gådin valgte å avbestille leiebilen han hadde bestilt, fordi han likevel ikke trengte den på turen til Skottland.

Han betalte 10.438 kroner ved bestilling, men tenkte det var trygt, siden det er gratis å avbestille.

Ved avbestillingen ble han lovet at pengene refunderes. Men pengene kom aldri. Gådin anslår overfor det svenske forbrukernettstedet Råd & Rön [for abonnenter] at han sendte dem 20 eposter og ringte dem 30 ganger.

To måneder

Per-Anders Gådin klaget derfor til Allmänna reklamationsnämnden, som er tilsvarende det norske Forbrukerklage­utvalget, og fikk medhold i at han skal få tilbake pengene sine.

Heller ikke nemnda fikk svar hos leiebilselskapet.

Det fikk først heller ikke Råd & Rön. Via foretakets PR-byrå fikk de bare til svar at det tar minst to måneder (!) å få svar på spørsmål.

«Svarta listan»

Men da Avis fikk vite at de risikerte å havne på «Svarta listan», som er en oversikt over foretak som ikke følger Allmänna reklamationsnämndens vedtak, ble det litt fart. I en uttalelse fra PR-byrået Lennox beklager de forsinkelsen, og at Avis nå har endret sine prosesser.

Noen dager senere var de drøyt 10.000 kronene omsider på kontoen igjen til leiebil-kunden.

– Det har vært som å slåss med en vindmølle, sier kunden til Råd & Rön.