LEIEBIL: Gratis avbestilling er ikke mye verdt når pengene aldri refunderes.
Foto: IJzendoorn/Shutterstock
Avis trenerte:
Brukte 1,5 år på å refundere penger
Leiebilselskapet Avis ventet i halvannet år før de refunderte pengene til en kunde. – Det er som å slåss med en vindmølle, sier kunden.
Den svenske mannen Per-Anders Gådin valgte å avbestille
leiebilen han hadde bestilt, fordi han likevel ikke trengte den på turen til
Skottland.
Han betalte 10.438 kroner ved bestilling, men tenkte det
var trygt, siden det er gratis å avbestille.
Ved avbestillingen ble han lovet at pengene refunderes.
Men pengene kom aldri. Gådin anslår overfor det svenske
forbrukernettstedet Råd & Rön [for abonnenter] at han sendte dem 20
eposter og ringte dem 30 ganger.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
To måneder
Per-Anders Gådin klaget derfor til Allmänna
reklamationsnämnden, som er tilsvarende det norske Forbrukerklageutvalget, og
fikk medhold i at han skal få tilbake pengene sine.
Heller ikke nemnda fikk svar hos leiebilselskapet.
Det fikk først heller ikke Råd & Rön. Via foretakets
PR-byrå fikk de bare til svar at det tar minst to måneder (!) å få svar på
spørsmål.
«Svarta listan»
Men da Avis fikk vite at de risikerte å havne på «Svarta
listan», som er en oversikt over foretak som ikke følger Allmänna
reklamationsnämndens vedtak, ble det litt fart. I en uttalelse fra PR-byrået Lennox
beklager de forsinkelsen, og at Avis nå har endret sine prosesser.
Noen dager senere var de drøyt 10.000 kronene omsider på
kontoen igjen til leiebil-kunden.
– Det har vært som å slåss med en vindmølle, sier kunden
til Råd & Rön.