VIL HA FORUTSIGBARHET: Marius Paus er adm.dir. i leasingselskapet Ayvens Norge. Norge er annerledeslandet i elbil-sammenheng, men han ser likevel en fare i utviklingen.

Frykt for kollaps:

Lave bruktpriser kan torpedere EUs elbil-mål

I Europa står leasingselskapene for et klart flertall av elbil-innkjøpene – men disse bilene gir for lite tilbake til kassa ved videresalg. Derfor har elbil-leasingprisene steget kraftig.

Publisert Sist oppdatert

Leasingprisene på elbiler i Europa er doblet i løpet av de siste tre årene, skriver Reuters. Dette er tall som kan få ganske store konsekvenser.

Årsaken er leasingandelen av nybilmarkedet i Europa, som skiller seg klart fra det norske. I Norge går rundt 30 prosent av alle nye biler til et leasingselskap, uavhengig av drivlinje. I Vest-Europa er andelen 61 prosent (det finnes gode tall for bare 16 land, her er Norge inkludert). 

Elbiler: særtilfellet

Zoomer man inn på drivlinjer, er forskjellene enda mye større. I Norge selges de aller fleste nye elbilene til privatkunder, bare 20 prosent blir leaset. I de nevnte landene går nå 61 prosent av elbilene til leasingselskaper.

Når leasing-elbilene skal selges igjen, får ikke selskapene nok penger tilbake. Bruktprisene på elbiler har falt betydelig i mange land, og kutt i elbil-incentiver er medvirkende, siden det er blitt dyrere å erstatte de utgående elbilene. 

Disse tapene må dekkes inn. Resultatet er åpenbart: Doble leasingpriser = klart lavere interesse. 

Noen selskaper, som Tesla, har gitt leasingselskapene solide rabatter. Men det er ikke nok.

– Ute av markedet

En viktig del av bakteppet er EUs press i retning av lavere utslipp, uavhengig av eventuelle incentiver.

– Hvis vi blir presset veldig, veldig hardt i retning av total elektrifisering, vil våre investorer si «vi tar ikke risikoen», og vi ville vært ute av markedet, sier Tim Albertsen.

Dansken er konsernsjef i et av Europas største leasingselskaper, Ayvens, som har rundt 3,4 millioner biler på veiene.

– Og la oss være ærlige her – hvis ikke vi tar risikoen, hvem gjør det da, spør Albertsen retorisk.

Han og kolleger i andre selskaper har merket seg et politisk press om å innføre elbil-pålegg for leasingselskapene. Ifølge Reuters får dette flere av dem til å gjøre som Albertsen og hinte om full kollaps – at selskapene rett og slett vil gå inn.

Stabile rammebetingelser

Marius Paus er administrerende direktør i Ayvens i Norge. Han ser noen forskjeller, sammenliknet med det europeiske markedet – men også en mulighet for at utviklingen vil nå hit. 

– Elbilsalget i Europa har jo vært drevet av subsidier, for å gjøre produktene relevante, og næringsmarkedet har i høy grad vært drevet av leasing. I Norge så vi at privatmarkedet drev opp kjennskapen til elbiler, så her vi startet egentlig der, med privatkunder som kunne nyte godt av prisgunstige biler og fordeler som kollektivfeltkjøring. 

Han understreker viktigheten av at rammebetingelsene har vært stabile i mange år. 

– Det er helt vesentlig. Enn så lenge er det relativt lite moms og fortsatt kurante priser, også i bruktbilmarkedet. Men vi har sett tendenser til økning i avgifter. Og det utgjør en fare, sier han.