KOMMER: Lancia skal lansere en ny modell for første gang på 10 år.

Dobler modellutvalget:

Lancia er på vei tilbake

Den italienske bilprodusenten Lancia finner fram et klassisk navn og viser at de ikke skal legges ned.

Publisert

Hvis du ikke husker Lancia, er det ikke så rart. Det er lenge siden de har hatt mer enn én modell, Ypsilon, nærmere ti år faktisk. Og modellen har kun blitt solgt på hjemmemarkedet i Italia.

Det har vært spekulert på om Stellantis har vurdert å legge ned merket, men nå kan den ballen legges død. 

2026

I 2026 kommer det nemlig en helt ny modell, Gamma, som skal bygges på STLA-medium-plattformen til Stellantis. 

Det betyr at Gamma får samme utgangspunkt som de mellomstore familiebilene fra Stellantis, modeller som Opel Grandland og Peugeot E-3008/E-5008.

Gamma er designet og utviklet i Italia og skal produseres ved Stellantis-anlegget i Melfi, Italia. Dette markerer Lancias retur til anlegget der andre generasjon av Ypsilon ble produsert mellom 1995 og 2003. I dag produseres  Jeep Compass og Jeep Renegade i Melfi.

Bilhistorie

– Den nye Lancia Gamma representerer en milepæl i vår reise mot fremtiden. Den viser vårt engasjement for bærekraft og høy ytelse, samtidig som den feirer den umiskjennelige elegansen som har definert Lancia i flere tiår, sier  Luca Napolitano, administrerende direktør i Lancia, i en pressemelding.

FOR LENGE SIDEN: Lancia Gamma slik den så ut forrige gang.

Napolitano trekker også fram hvor viktig det er at bilen skal bygges i Italia, med landets rike bilhistorie.

Forrige gang Lancia brukte Gamma-navnet, var mellom 1976 og 1984. Modellen var tilgjengelig både som en stor kombi-coupé og en todørs variant. En kantete bil som var designet av Pininfarina.

Historisk sett har Lancia laget svært mange viktige biler som over tid har fått nær legendarisk status, som Stratos, Delta, Fulvia og Beta.

Produksjonen av den nye modellen skal starte i 2026.