ENKEL VERSJON: Teslaen hadde likevel ikke den mest avanserte autopiloten.
Illustrasjonsfoto: MORTEN ABRAHAMSEN
Lakk- og autopilot-trøbbel:
Får heve Tesla-kjøp
En Tesla-eier får heve kjøpet etter at bilforhandleren rotet med markedsføringen av autopilot og ikke informerte om en lakkskade.
Tesla-eieren, en mann i Stavanger, kjøpte en to år gammel
Tesla Model 3, som ble annonsert med at den har det mest avanserte autopilot-systemet.
Men senere viste det seg at det var en enklere versjon av
autopilot-systemet.
Autopilot-problemet var ikke den eneste mangelen. Et par
måneder etter kjøpet oppdaget kjøperen en sprekk i lakken. Et Tesla-verksted fortalte ham at bilen har hatt en
tidligere skade, hvor den hadde blitt omlakkert.
Uviss kostnad
Et karosseriverksted våget ikke å anslå hvor mye det
koster å utbedre lakkskaden, fordi det kan være mer som er feil med karosseriet
enn det de klarer å se før de begynner på utbedringen.
Tesla-eieren klaget til forbrukermyndighetene. Nå har han
fått medhold i Forbrukerklageutvalget om at kjøpet skal heves, og at han skal få
tilbake 420.000 kroner, som var summen han betalte for bilen.
Forbrukerklageutvalget mener det er dokumentert at bilforhandleren
har gitt uriktige opplysninger om autopilot-systemet.
Feilen utgjør et tap på
75.000 kroner for kjøperen.
Forventer info
Forbrukerklageutvalget er også kritisk til at
forhandleren ikke opplyste om karosseriskaden, som karosseriverkstedet mener det
koster minst 22.000 kroner å utbedre.
– Ved kjøp av en bil på under to år som fortsatt er under
nybilgaranti, må det kunne forventes at kjøper får all nødvendig informasjon om
tidligere skader på bilen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Motor har spurt forhandleren som solgte bilen, Autoinvest
i Drammen, hva de synes om vedtaket. De har ikke besvart henvendelsen.