ENKEL VERSJON: Teslaen hadde likevel ikke den mest avanserte autopiloten.

Lakk- og autopilot-trøbbel:

Får heve Tesla-kjøp

En Tesla-eier får heve kjøpet etter at bilforhandleren rotet med markedsføringen av autopilot og ikke informerte om en lakkskade.

Publisert

Tesla-eieren, en mann i Stavanger, kjøpte en to år gammel Tesla Model 3, som ble annonsert med at den har det mest avanserte autopilot-systemet.

Men senere viste det seg at det var en enklere versjon av autopilot-systemet.

Autopilot-problemet var ikke den eneste mangelen. Et par måneder etter kjøpet oppdaget kjøperen en sprekk i lakken. Et Tesla-verksted fortalte ham at bilen har hatt en tidligere skade, hvor den hadde blitt omlakkert.

Uviss kostnad

Et karosseriverksted våget ikke å anslå hvor mye det koster å utbedre lakkskaden, fordi det kan være mer som er feil med karosseriet enn det de klarer å se før de begynner på utbedringen.

Tesla-eieren klaget til forbrukermyndighetene. Nå har han fått medhold i Forbrukerklageutvalget om at kjøpet skal heves, og at han skal få tilbake 420.000 kroner, som var summen han betalte for bilen.

Forbrukerklageutvalget mener det er dokumentert at bilforhandleren har gitt uriktige opplysninger om autopilot-systemet. 

Feilen utgjør et tap på 75.000 kroner for kjøperen.

Forventer info

Forbrukerklageutvalget er også kritisk til at forhandleren ikke opplyste om karosseriskaden, som karosseriverkstedet mener det koster minst 22.000 kroner å utbedre.

– Ved kjøp av en bil på under to år som fortsatt er under nybilgaranti, må det kunne forventes at kjøper får all nødvendig informasjon om tidligere skader på bilen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Motor har spurt forhandleren som solgte bilen, Autoinvest i Drammen, hva de synes om vedtaket. De har ikke besvart henvendelsen.