TÅLER MER: Ny batteriteknologi kutter ned på ladetiden og gjør batteriet mer robust.
Foto: NAF
Ny teknologi:
Lager batteri som lader fra 0-80 prosent på et kvarter
Med de samme ingrediensene som er i dagens batterier, har forskere i Canada utviklet batterier som lader langt raskere og har bedre holdbarhet.
Forskere ved University of Waterloo i Canada har utviklet en ny teknologi for litium-ion-batterier til elbiler som kan lades fra null til 80 prosent på 15 minutter, melder universitetet i en pressemelding.
I tillegg tåler de langt flere ladesykluser enn dagens batterier.
- Hvis vi kan gjøre batteriene mindre, få dem til å lade raskere og vare lenger, reduserer vi den totale kostnaden for kjøretøyet, sier Yverick Rangom, professor ved Waterloos institutt for kjemiteknikk.
Øker verdien
Rangom mener dette kan gjøre elbiler til et mer realistisk alternativ for flere mennesker, inkludert de som ikke har hjemmeladestasjoner.
– Det vil også øke verdien av brukte elbiler, noe som gjør elektrisk transport mer tilgjengelig, sier Rangom.
Fremskrittet ligger i anoden, som tradisjonelt er basert på grafitt. Forskerne utviklet en metode for å smelte grafittpartikler sammen for å forbedre ledningsevnen.
Denne justeringen gjør det mulig for litiumioner å bevege seg raskt uten å forårsake den vanlige nedbrytningen eller sikkerhetsrisikoen som ofte følger med hurtiglading.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Stor skala
Og komponentene er det samme som brukes i dagens batterier.
- Vi finner ikke opp hjulet på nytt når det gjelder materialene i litium-ion-batterier. Vi finner bare en bedre måte å organisere partiklene på og tilfører nye funksjoner til bindemidlene som holder dem sammen, som avanserte egenskaper for elektron-, ion- og varmeoverføring, sier Michael Pope, medleder for forskningen og professor ved Waterloo.
Neste ledd i forskningen er å sikre at det er mulig gjøre prosessen i stor skala, slik at teknologien kan tas i bruk i eksisterende produksjonsanlegg og ladestasjoner.
Funnene i forskningen fra Waterloo er publisert her.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: