HURTIGLADING: Så glad ble NAFs Benny Christensen da bilen han kjørte under vinterens lade-og rekkeviddetest, en Xpeng G9, brukte 19 minutter fra 10 til 80 prosents kapasitet.Foto: SIV SEGLEM
Ladetest live torsdag:
– Ladefart er viktig for folk
Det hjelper ikke med høy ladefart i kort tid, derfor gjøres ladetesten fra 10 til 80 prosent.
– Ladefart er viktig for folk, derfor kommer vi til å vise ladetesten live i år, slik at alle kan se hvordan det foregår. og hvor lang tid bilene bruker, sier Peter Raaum, redaktør i Motor.
Ladetesten gjøres i etterkant av rekkeviddetesten, på torsdag, på Ionity-stasjonen på Dal ved Eidsvoll. Der kommer bilene til lading etter sammenhengende kjøring i minimum to timer og med maks 10 prosent rest på batteriet.
Av rekkeviddetestens 25 biler er det 17 som har en oppgitt ladefart på 150 kilowatt eller mer. Tre stykker har sågar over 300 kilowatt: Porsche Tacan 4 Cross Turismo, Lotus Eletre og Ioniq 5 N.
Utviklingen i bilenes ladefart har gått fort.
– For fem år siden var 150 kW ansett som rask lading. Nå er 150 kW ansett som et minimum av mange. Vi ser nå at enkelte vanlige familiebiler lader opp mot 300 kW. Vi vil nok se at ladefarten på flere biler øker i årene framover, sier Jan Tore Gjøby, rådgiver på lade- og batteriteknologi i NAF.
Hvor viktig ladefarten er, avhenger av hva bilen skal brukes til.
– For dem som kjører mye og langt, og lader mye på hurtigladere, er rask lading svært nyttig. Hvis bilen stort sett brukes på korte turer og sjeldent hurtiglader, vil ikke 10–15 minutter ekstra ladetid bety så mye i det store bildet.
Det er først og fremst bilene med et stort batteri som har høy ladefart, og det er det en grunn til. Gjøby forteller at det rett og slett er lettere å trykke inn mye strøm i stort batteri.
Samtidig er det fort gjort å se seg litt blind på maks ladefart. Hvis den kun er tilgjengelig et kort øyeblikk, så hjelper det ikke stort. Det er derfor det er viktig å se på hele økta, eller ladekurven som det gjerne kalles.
– Det like viktig at bilen klarer å lade med høy effekt (kW) over store deler av ladeøkta, som at bilen når en høy makseffekt i en kort periode. Det er grunnen til at vi lader bilene fra 10 til 80 prosent i vår ladetest.
Annonse
Den optimale balansen
Gjøby tror utviklingen vil fortsette, med batterier som klarer å ta imot enda raskere lading.
– Men vi vil også oppleve begrensninger i ladeutstyret. Hvis ladefarten blir vesentlig høyere enn i dag, blir også ladeutstyret mer kostbart, det samme gjelder kostnaden med å koble ladeutstyret til strømnettet. I tillegg vil ladekablene bli ganske uhåndterlige for mange, hvis de skal klare å overføre så høye effekter.
Gjøby sier det er vanskelig å si noe helt sikkert om hvor den optimale balansen mellom ladefart, kostnader og brukervennlighet ligger.
– Det vi ikke må glemme i dette bildet, er at bilen lader seg selv, og vi kan gjøre nødvendige ærender når den lader. Vi slipper jo å stå å holde i ladekabelen, slik tilfellet er med fossil energifylling.