ULYD BORTE: Nå kan Thomas Bergesen lade uten at det blir ubehagelige ulyder.

Thomas inngikk rettsforlik:

Slik ble han kvitt ulyden under lading

Da Renault monterte et ekstra filter i elbilen, forsvant ulydene under lading.

Publisert Sist oppdatert

Nå kan endelig Thomas Bergesen i Stavanger lade sin Renault Zoe uten å bli plaget med en høyfrekvent og ekkel lyd.

– Renault monterte etter en tid inn et filter som fjernet lyden under lading, forteller Bergesen.

Motor fortalte i mars om ulydene fra elektriske apparater innendørs når Bergesen og familien setter bilen til lading utenfor huset.

Det var spesielt fra lyspærene, mikrobølgeovnen, fjernsynet og takspottene det kom ubehagelige lyder.

Eksperter mente at bilen er årsaken til støyproblemene, og i et vedtak i Forbrukerklageutvalget fikk Bergesen medhold i sitt krav om å få heve kjøpet.

Forlik

Renault Norge og forhandleren Motor Forum aksepterte imidlertid ikke vedtaket i Forbrukerklageutvalget og gikk til sak mot Bergesen.

Nå i høst har partene inngått et forlik i Sør-Rogaland tingrett.

Ifølge forliket betaler Renault Norge og Motor Forum 50.000 kroner til Bergesen, mens Bergesen selv dekker sine saksomkostninger.

I tillegg har Renault montert inn filteret som fjernet ulydene.

– Dette er samme filter som vi foreslo for tre år siden, skriver Bergesen i en epost til Motor.

TN-nett

Årsaken til lydproblemene er trolig både bilen og det elektriske nettet. I Norge er IT-nett mest vanlig, unntatt på Sørvestlandet, hvor TN-nett er vanlig. TN-nett er også vanlig i resten av Europa, og Renualt Zoe krever i utgangspunktet TN-nett.

Dette har ført til at Renault i flere år har hatt en egen norsk løsning med en transformator, som imidlertid ser ut til å skape lydtrøbbel for noen eiere med TN-nett. Både Bergesen og André Andersen, som Motor også har skrevet om, har TN-nett.

– Støyen som oppstår inne i boligene, er mest sannsynlig fra bilenes egen ombordlader. Støyen transporteres fra bilen og inn i husets sikringsskap, der den sendes videre, forklarte elsikkerhetsingeniør Henning Bongard hos Elektroingeniør Nils Kristoffersen til Motor.

– Ikke Renaults feil

Selv om Renault Norge har hjulpet Thomas Bergesen med å bli kvitt ulydene, og også har betalt ham 50.000 kroner, står importøren fast på at det ikke er noe galt med bilen eller dens ladesystem.

I en epost til Motor hevder administrerende direktør Nils-Henrik Holmen hos Renault-importøren RBI Norge at årsaken til ulydene er at filteret i de elektriske apparatene som lager ulydene kan være for dårlige.

Ikke gratis hjelp

Motor har spurt om også andre kunder vil kunne få kostnadsfri hjelp av importøren eller forhandleren sin. Men det kan de ikke regne med, ifølge Holmen.

– Ved kundeklage hvor dette blir tilstrekkelig påvist og dokumentert, kan kunder få dekket kostnad til et filter som monteres på strømnettet. Dette er en goodwill fra Renault. Selve monteringskostnaden må dekkes av kunden selv, skriver Holmen i en epost.