Årsaken til lydproblemene er trolig både bilen og det
elektriske nettet. I Norge er IT-nett mest vanlig, unntatt på Sørvestlandet,
hvor TN-nett er vanlig. TN-nett er også vanlig i resten av Europa, og Renualt
Zoe krever i utgangspunktet TN-nett.
Dette har ført til at Renault i flere år har hatt en egen
norsk løsning med en transformator, som imidlertid ser ut til å skape
lydtrøbbel for noen eiere med TN-nett. Både Bergesen og André Andersen, som
Motor også har skrevet om, har TN-nett.
Selv om Renault Norge har hjulpet Thomas Bergesen med å
bli kvitt ulydene, og også har betalt ham 50.000 kroner, står importøren fast
på at det ikke er noe galt med bilen eller dens ladesystem.
I en epost til Motor hevder administrerende direktør
Nils-Henrik Holmen hos Renault-importøren RBI Norge at årsaken til ulydene er
at filteret i de elektriske apparatene som lager ulydene kan være for dårlige.
Annonse
Ikke gratis hjelp
Motor har spurt om også andre kunder vil kunne få kostnadsfri
hjelp av importøren eller forhandleren sin. Men det kan de ikke regne med,
ifølge Holmen.
– Ved kundeklage hvor dette blir tilstrekkelig påvist og
dokumentert, kan kunder få dekket kostnad til et filter som monteres på
strømnettet. Dette er en goodwill fra Renault. Selve monteringskostnaden må
dekkes av kunden selv, skriver Holmen i en epost.