INNTAUINGSTOMT: Oslo Kranbilservice frakter bilene hit, til inntauingstomta i Groruddalen.Foto: GEIR RØED
Inntauingsfirma:
Krever 3000 kr ekstra for å sende faktura
Inntauingsselskapet Oslo Kranbilservice tar 3000 kroner i gebyr fra bileierne som vil ha faktura for inntauingen. – Åpenbart ulovlig, sier Forbrukerrådet. Vegvesenet vurderer tilsynssak.
Oslo Kranbilservice har avtale med mange grunneiere i
Oslo-regionen om borttauing av kjøretøy. Når en bil fjernes, må bileieren
oppsøke inntauingstomta til Oslo Kranbilservice på Grorud i Oslo. Da krever
inntauingsselskapet 5000 kroner for å levere ut bilen igjen – hvis du betaler
før du får bilen.
Dersom du ikke kan eller vil betale ved oppmøte, får du
faktura på 8000 kroner.
– Inntauing koster 8000 kroner. Om du betaler når du
henter bilen, får du kontantrabatt på 3000 kroner. Vi tar aldri fakturagebyr,
sier innehaver Trond-Inge Tårnes.
– Ulovlig
Forbrukerrådet mener ekstrabeløpet på 3000 kroner i
realiteten er et fakturagebyr på 3000 kroner. De stempler det som forkledd og ulovlig.
– Det er lov å kreve fakturagebyr. Men gebyret kan ikke
være større enn de faktiske kostnadene ved faktureringen. 3000 kroner er
åpenbart ulovlig, og bør reduseres til 10 kroner, sier juridisk seniorrådgiver
Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Annonse
Klagegebyr
Gebyret for å få faktura er ikke det eneste omstridte
gebyret som Oslo Kranbilservice tar.
Firmaet truer også med gebyr for å klage på borttauing –
et «klagegebyr».
Da Marius Sund klaget til Parkeringsklagenemnda etter
å ha blitt tauet inn av Oslo Kranbilservice, fikk han beskjed fra
inntauingsfirmaet om at han må betale et gebyr på 3000 kroner hvis han taper
klagesaken.
– Jeg ble veldig overrasket over den beskjeden, sier Sund.
Når inntauingsfirmaer blir klaget inn, må de betale et
gebyr til Parkeringsklagenemnda på 3000 kroner. Dersom inntauingsfirmaene taper
i nemnda, må de betale ytterligere 7000 kroner i gebyr – og totalt altså 10.000
kroner. Årsaken er at Parkeringsklagenemnda finansieres av
parkerings- og inntauingsbransjen.
Oslo Kranbilservice mener det er helt greit å kreve inn penger fra bileiere som taper sakene sine.
– Synes du det høres rettferdig ut at alle som blir tauet
inn, kan sende klage til nemnda, også skal vi betale 3000 kroner for hver klage,
uavhengig av utfallet, spør innehaver Trond-Inge Tårnes i en epost til Motor.
Ifølge sekretariatsleder Merete Horn-Eggestøl i
Parkeringsklagenemnda kan nemnda i noen ytterst få tilfeller kreve inn gebyr
fra bileiere som klager.
– Hittil har dette kun vært gjort ved
dokumentforfalskning fra klager, sier Horn-Eggestøl.
Parkeringsbransjen selv kan ikke kreve inn disse pengene
på eget initiativ.
Annonse
Forsvarer gebyret
Innehaver Trond-Inge Tårnes forsvarer også gebyret på
3000 kroner for å få faktura. Han forklarer det med at han mener
Parkeringsklagenemnda og Statens vegvesen ikke forholder seg til en gammel høyesterettsdom.
– Vi er meget forundret over måten det offentlige
overkjører oss, sier Tårnes.
Men det tilbakevises av Statens vegvesen.
Rådgiver Halgeir Jansen i Parkeringstilsynet til Statens
vegvesen påpeker at ifølge gjeldende parkeringsforskrift kan kjøretøy som er
tauet inn av private inntauingsselskaper, ikke holdes tilbake.
– Dette er noe parkeringsbransjen har fått grundig
veiledning om, sier Jansen.
Tilsynssak
Parkeringstilsynet vil nå vurdere om gebyret på 3000
kroner for å få faktura er ulovlig, og om tilsynet skal iverksette tilsynssak
mot Oslo Kranbilservice.
– Vi ser at ordningen kan være
brudd på en eller flere bestemmelser i forskriften, sier Halgeir Jansen.
Han påpeker at prisforskjellen til Oslo Kranbilservice ser
ut til å være forbundet med betalingsmåte, og ikke relatert til selve
fjerningen av kjøretøyene.
– Vi vil vurdere om prisforskjellen er en form for holde
kjøretøyet tilbake.
Du kan lese mer om inntauing i denne
artikkelen på sidene til Statens vegvesen.
Annonse
– Ikke betal
Men hva gjør du, dersom du får krav om å betale 8000
kroner med faktura, som er 3000 kroner mer enn ved kontant betaling, eller du
får krav fra inntauingsselskapet om å betale saksbehandlingsgebyret på 3000
kroner, som de er pålagt å betale?
– Ikke betal, utover 10 kroner i fakturagebyr, råder
Thomas Iversen i Forbrukerrådet, og legger til:
– Skriv også en epost hvor du bestrider kravet. Må du
sende inn et skjema som du ikke får kopi av, ta skjermbilde av skjemaet før du
sender det, slik at du har dokumentasjon.
PS!
Når Motor spør innehaver Trond-Inge Tårnes hva han synes
om å få en tilsynssak mot seg, skriver han følgende i en epost:
– Etter den siste tids avgjørelser i parkeringsklagenemnda,
samt regelendringer og forskjellsbehandling av privat og offentlig virksomhet, har
jeg for en stund siden besluttet å legge ned inntauingsvirksomheten. Jeg kan
ikke skjønne hva en tilsynssak fra parkeringstilsynet har å gjøre med et
bilbergingsfirma, skriver Tårnes.