INNTAUINGSTOMT: Oslo Kranbilservice frakter bilene hit, til inntauingstomta i Groruddalen.

Inntauingsfirma:

Krever 3000 kr ekstra for å sende faktura

Inntauingsselskapet Oslo Kranbilservice tar 3000 kroner i gebyr fra bileierne som vil ha faktura for inntauingen. – Åpenbart ulovlig, sier Forbrukerrådet. Vegvesenet vurderer tilsynssak.

Publisert

Oslo Kranbilservice har avtale med mange grunneiere i Oslo-regionen om borttauing av kjøretøy. Når en bil fjernes, må bileieren oppsøke inntauingstomta til Oslo Kranbilservice på Grorud i Oslo. Da krever inntauingsselskapet 5000 kroner for å levere ut bilen igjen – hvis du betaler før du får bilen.

Dersom du ikke kan eller vil betale ved oppmøte, får du faktura på 8000 kroner.

– Inntauing koster 8000 kroner. Om du betaler når du henter bilen, får du kontantrabatt på 3000 kroner. Vi tar aldri fakturagebyr, sier innehaver Trond-Inge Tårnes.

– Ulovlig

Forbrukerrådet mener ekstrabeløpet på 3000 kroner i realiteten er et fakturagebyr på 3000 kroner. De stempler det som forkledd og ulovlig.

– Det er lov å kreve fakturagebyr. Men gebyret kan ikke være større enn de faktiske kostnadene ved faktureringen. 3000 kroner er åpenbart ulovlig, og bør reduseres til 10 kroner, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Klagegebyr

Gebyret for å få faktura er ikke det eneste omstridte gebyret som Oslo Kranbilservice tar.

Firmaet truer også med gebyr for å klage på borttauing – et «klagegebyr».

Da Marius Sund klaget til Parkeringsklagenemnda etter å ha blitt tauet inn av Oslo Kranbilservice, fikk han beskjed fra inntauingsfirmaet om at han må betale et gebyr på 3000 kroner hvis han taper klagesaken.

– Jeg ble veldig overrasket over den beskjeden, sier Sund.

– Rettferdig?

Når inntauingsfirmaer blir klaget inn, må de betale et gebyr til Parkeringsklagenemnda på 3000 kroner. Dersom inntauings­firmaene taper i nemnda, må de betale ytterligere 7000 kroner i gebyr – og totalt altså 10.000 kroner. Årsaken er at Parkeringsklagenemnda finansieres av parkerings- og inntauingsbransjen.

Oslo Kranbilservice mener det er helt greit å kreve inn penger fra bileiere som taper sakene sine.

– Synes du det høres rettferdig ut at alle som blir tauet inn, kan sende klage til nemnda, også skal vi betale 3000 kroner for hver klage, uavhengig av utfallet, spør innehaver Trond-Inge Tårnes i en epost til Motor.

Ifølge sekretariatsleder Merete Horn-Eggestøl i Parkeringsklagenemnda kan nemnda i noen ytterst få tilfeller kreve inn gebyr fra bileiere som klager.

– Hittil har dette kun vært gjort ved dokumentforfalskning fra klager, sier Horn-Eggestøl.

Parkeringsbransjen selv kan ikke kreve inn disse pengene på eget initiativ.

Forsvarer gebyret

Innehaver Trond-Inge Tårnes forsvarer også gebyret på 3000 kroner for å få faktura. Han forklarer det med at han mener Parkeringsklagenemnda og Statens vegvesen ikke forholder seg til en gammel høyesterettsdom.

– Vi er meget forundret over måten det offentlige overkjører oss, sier Tårnes.

Men det tilbakevises av Statens vegvesen.

Rådgiver Halgeir Jansen i Parkeringstilsynet til Statens vegvesen påpeker at ifølge gjeldende parkeringsforskrift kan kjøretøy som er tauet inn av private inntauingsselskaper, ikke holdes tilbake.

– Dette er noe parkeringsbransjen har fått grundig veiledning om, sier Jansen.

BAK GITTER: Havner bilen din bak denne gitterporten, må du betale enten 5000 kroner eller 8000 kroner, avhengig av betalingsmåte.

Tilsynssak

Parkeringstilsynet vil nå vurdere om gebyret på 3000 kroner for å få faktura er ulovlig, og om tilsynet skal iverksette tilsynssak mot Oslo Kranbil­service.

– Vi ser at ordningen kan være brudd på en eller flere bestemmelser i forskriften, sier Halgeir Jansen.

Han påpeker at prisforskjellen til Oslo Kranbilservice ser ut til å være forbundet med betalingsmåte, og ikke relatert til selve fjerningen av kjøretøyene.

– Vi vil vurdere om prisforskjellen er en form for holde kjøretøyet tilbake.

Du kan lese mer om inntauing i denne artikkelen på sidene til Statens vegvesen.

– Ikke betal

Men hva gjør du, dersom du får krav om å betale 8000 kroner med faktura, som er 3000 kroner mer enn ved kontant betaling, eller du får krav fra inntauingsselskapet om å betale saksbehandlingsgebyret på 3000 kroner, som de er pålagt å betale?

– Ikke betal, utover 10 kroner i fakturagebyr, råder Thomas Iversen i Forbrukerrådet, og legger til:

– Skriv også en epost hvor du bestrider kravet. Må du sende inn et skjema som du ikke får kopi av, ta skjermbilde av skjemaet før du sender det, slik at du har dokumentasjon.

PS!

Når Motor spør innehaver Trond-Inge Tårnes hva han synes om å få en tilsynssak mot seg, skriver han følgende i en epost:

– Etter den siste tids avgjørelser i parkeringsklagenemnda, samt regelendringer og forskjellsbehandling av privat og offentlig virksomhet, har jeg for en stund siden besluttet å legge ned inntauingsvirksomheten. Jeg kan ikke skjønne hva en tilsynssak fra parkeringstilsynet har å gjøre med et bilbergingsfirma, skriver Tårnes.