INFORMERTE IKKE: Bertel O. Steen har fått smekk for manglende informasjon om angrerett
Illustrasjonsfoto: KJELL PETTER EIDSTEN
Havnet i retten:
Bertel O. Steen krevde betaling for unødvendig service
Bertel O. Steen mente flere ting måtte gjøres på en service til 10.000 kroner. Etter servicen fikk bileieren vite at mesteparten av kostnadene ikke var nødvendige.
På bilens instrumentpanel dukket det opp et varsel til
bileieren fra Trøndelag om at han måtte bestille service.
Forhandleren Bertel
O. Steen krevde 9880 kroner for servicen, som bileieren betalte på vanlig
måte.
Merkeverkstedet hevdet at det blant annet var nødvendig å
bytte batteriet på nødanropssystemet ecall og skifte batterikjølevæske.
Etterpå avdekket imidlertid bileieren at det ikke var
nødvendig å bytte batteriet på ecall likevel. Skifte av batterikjølevæske kunne
han fått utført gratis noe senere, fordi bilfabrikken da hadde en kampanje på
kostnadsfritt bytte.
Bileieren kunne dermed spart 6390 kroner, dersom han hadde
fått vite om dette.
Fullt medhold
Service ble bestilt og avtalt over internett. Etter at
servicen var utført, og etter at bileieren skjønte at han kunne spart seg for mesteparten
av utgiftene, bestemte han seg for å benytte seg av angreretten – selv om
merkeverkstedet ikke informerte ham om denne muligheten.
Bertel O. Steen avslo, og bileieren klaget til forbrukermyndighetene.
I Forbrukerklageutvalget fikk han fullt medhold i at han kunne benytte seg av
angreretten. Forbrukerklageutvalget har i et vedtak bestemt at Bertel O. Steen
skal betale tilbake hele kostnaden for servicen.
Men Bertel O. Steen anket.
– Vi valgte å prøve saken for tingretten, fordi vi mener
den har en viktig prinsipiell side rundt hva som gjelder ved digital bestilling
av verkstedtime, forklarer Anders Rikter, direktør for kommunikasjon og samfunn
hos Bertel O. Steen.
Ikke i tvil
Trøndelag tingrett har opprettholdt
vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.
Tingretten er ikke i tvil om at det er inngått en avtale
om fjernsalg av verkstedtjenester, og at bileieren dermed har angrerett.
Tingretten har dømt Bertel O. Steen til å betale tilbake
hele betalingen for servicen.
– Denne dommen synliggjør konsekvensene dersom en
tjenesteyter ikke følger angrerettlovens regler. Dette er ikke ny juss, men
reglene i angrerettloven kan komme overraskende på næringsdrivende som starter
med fjernsalg, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Dommen er foreløpig ikke rettskraftig. Anders Rikter hos Bertel
O. Steen opplyser til Motor at de vurderer anke.
Forbrukerrådet håper på sin side at dommen fører til at
verkstedkundene får oppdatert informasjon om angreretten sin.