«FOSSILSKILT»: Elektrisk Porsche Taycan med veldig populære bokstaver fra vestkanten, fotografert på Frogner.
Foto: GEIR RØED
Porsche på topp:
Kraftig økning i «fossilskilt» på elbiler
– Porsche-kjøperne ønsker seg kulere og lekrere skilt, sier salgsansvarlig Bård Onarheim ved Porsche-senteret i Son.
Stadig flere elbilkjøpere vil ha «fossilskilt» i stedet
for elbilskilt på bilene sine. Nå ruller det nærmere 18.000 elbiler med
tradisjonelle geografiske skilt rundt på norske veier. De utgjør dermed 2,25
prosent av elbilbestanden på oppunder 800.000 elbiler.
For fem år siden, i 2020, var det bare knapt
900 av 326.000 elbileiere som hadde geografiske skilt. De utgjorde dermed bare
0,28 prosent av den daværende elbilparken.
Fra 2020 til 2025 har det blitt åtte ganger flere biler
med «fossilskilt» i forhold til antallet elbiler i de samme årene.
Se stor merke-oversikt lengre ned.
Helt nederst ser du også en sak om hvor i Norge disse bilene ruller, fordelt på kommuner.
Porsche
Når du kjøper elbil, kan du velge om du vil ha elbilskilt
som begynner på E, eller om du vil ha de tradisjonelle, geografiske skiltene.
– Men jeg tror mange ikke vet at det går an å velge.
Derfor tror jeg de fleste elbilkjøperne har elbilskilt fordi de tror de må det,
sier Bård Onarheim, salgsansvarlig på Porsche Center i Son utenfor Oslo.
Men det er ett viktig unntak, og det er Porsche-kjøperne.
En oversikt fra Statens vegvesen viser at 1536 av 6535 registrerte el-Porscher
er registrert med geografiske skilt.
Det betyr at 23,5 prosent av de elektriske Porsche-modellene
Macan og Taycan har «fossilskilt».
Lekre
Bård Onarheim ved Porsche i Son humrer når han hører
tallene.
– De som kjøper Porsche, bryr seg mer om hvor bilen kommer
fra. Personlig synes jeg også at elbilskiltene ikke er lekre. Det ga mening med
EL og EV, men EN, som brukes nå, gir jo ingen mening. Dessuten er det lettere å
få kulere kombinasjoner med geografiske skilt. Det vil mange Porsche-eiere ha.
– Så mange Porsche-kjøpere vil ha kulere skilt som også viser
hvor de kommer fra geografisk?
– Ja, også har det jo lenge vært kult med geografiske
skilt fra Oslo vest.
– Det er ikke slik at Porsche-kjøperne velger geografiske
skilt for å skjule at de har elbil?
– Nei, vi opplever ikke at de vi selger bil til, vil
skjule at de kjøper elbil.
– Ikke overrasket
Bak Porsche følger Xpeng, Volvo, Toyota og Ford med
høyest andel elbiler med «fossilskilt».
Helt nederst ligger Think og Mitsubishi, som kun har hatt
Mitsubishi I-Miev som elbil. Ingen I-Miev- eller Think-eiere har valgt
fossilskilt.
Det har også svært få Tesla-eiere gjort. Bare 195 av over
150.000 Tesla-eiere kjører med geografiske skilt.
Vigdis Asbjørnsen, leder i Teslas eierklubb TOCN, ler
godt når Motor forteller henne det.
– Det er morsomt at det er så store forskjeller. Jeg er
litt overrasket over det. Men jeg er ikke overrasket over at det er flest
Porsche-eiere som velger vanlige skilt.
– Hvorfor?
– De er kanskje mer bilinteresserte.
Asbjørnsen har ikke fossilskilt på sin Tesla.
– Det har ikke falt meg inn at det er noen vits å ha det,
sier hun.
Her er oversikten over andelen med geografiske skilt på
elbiler fordelt på bilmerke:
I antall elbiler med «fossilskilt» topper bilmerkene BMW,
Volvo og Volkswagen: