BATTERIKAPASITET: Skjerm i Jaguar I-pace som viser gjenstående rekkevidde.

Batterikapasitet på Jaguar:

Hevdet elbilen hadde for kort rekkevidde – ville heve kjøpet

Kjøperen av en Jaguar I-pace hevdet batteriet hadde opp mot 15 prosent for lav kapasitet. Men forbrukermyndighetene mener han ikke har dokumentert avviket.

Publisert

Oslo-mannen kjøpte en av de første versjonene av elbilen Jaguar I-pace for fire år siden, i 2018. Raskt merket han at rekkevidden var dårligere enn han forventet, ut fra opplysningene han hadde fått fra Jaguar.

Han gjorde selv flere tester, som han mente dokumenterte at batteriet hadde 10–15 prosent dårligere kapasitet enn det skulle ha.

Mannen fikk også en av landets fremste elbilbatteri-eksperter i Norsk elbilforening til å skrive en uttalelse.

Der skrev eksperten at batteriet i Jaguaren oppførte seg som et batteri i en flere år gammel elbil, og at eieren av bilen hadde grunn til å være misfornøyd.

Ikke medhold

Kunden klaget til forbrukermyndighetene, men i Forbrukerklageutvalget – som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp – har mannen ikke fått medhold.

Juristene i Forbrukerklageutvalget mener mannen ikke har dokumentert påstandene sine godt nok.

De tar heller ikke hensyn til ekspertuttalelsen fra Elbilforeningen, fordi den er avgitt uten at de selv har undersøkt bilen.

Uttalelsen er basert kun på opplysninger de har fått fra eieren.

– Normalt forbruk

Både Jaguar-importøren BC Norway og forhandleren hvor mannen kjøpte bilen, har gjennomført flere tester som viser at det ikke er noe galt med batteriet.

– Forbruket er normalt, konkluderer de.

Mannen krevde å få heve kjøpet, og få tilbake hele kjøpesummen på 826.000 kroner, men han fikk kontant avslag fra Forbrukerklageutvalget da de nå i høst behandlet saken.