BATTERIKAPASITET: Skjerm i Jaguar I-pace som viser gjenstående rekkevidde.
Foto: GEIR RØED
Batterikapasitet på Jaguar:
Hevdet elbilen hadde for kort rekkevidde – ville heve kjøpet
Kjøperen av en Jaguar I-pace hevdet batteriet hadde opp mot 15 prosent for lav kapasitet. Men forbrukermyndighetene mener han ikke har dokumentert avviket.
Oslo-mannen kjøpte en av de første versjonene av elbilen Jaguar
I-pace for fire år siden, i 2018. Raskt merket han at rekkevidden var dårligere
enn han forventet, ut fra opplysningene han hadde fått fra Jaguar.
Han gjorde selv flere tester, som han mente dokumenterte
at batteriet hadde 10–15 prosent dårligere kapasitet enn det skulle ha.
Mannen fikk også en av landets fremste elbilbatteri-eksperter
i Norsk elbilforening til å skrive en uttalelse.
Der skrev eksperten at
batteriet i Jaguaren oppførte seg som et batteri i en flere år gammel elbil, og
at eieren av bilen hadde grunn til å være misfornøyd.
Ikke medhold
Kunden klaget til forbrukermyndighetene, men i
Forbrukerklageutvalget – som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp –
har mannen ikke fått medhold.
Juristene i Forbrukerklageutvalget mener mannen ikke har
dokumentert påstandene sine godt nok.
De tar heller ikke hensyn til
ekspertuttalelsen fra Elbilforeningen, fordi den er avgitt uten at de selv har
undersøkt bilen.
Uttalelsen er basert kun på opplysninger de har fått fra
eieren.
– Normalt forbruk
Både Jaguar-importøren BC Norway og forhandleren hvor
mannen kjøpte bilen, har gjennomført flere tester som viser at det ikke er noe
galt med batteriet.
– Forbruket er normalt, konkluderer de.
Mannen krevde å få heve kjøpet, og få tilbake hele
kjøpesummen på 826.000 kroner, men han fikk kontant avslag fra
Forbrukerklageutvalget da de nå i høst behandlet saken.