BILLIGST: Microlinos versjon, slik den ble presentert på bilutstillingen i Paris i oktober.

Mikrobilkonkurranse:

To produsenter kjemper om å lage «ny» Isetta

Klassikeren får arvtakere.

Publisert Sist oppdatert
    Isetta ble laget av en rekke produsenter, men er kanskje er mest kjent med BMW-logo i front.
    Seksti år etter at den siste rullet ut fra fabrikken, og seks år etter at Microlino lanserte en liknende idé, legges det nå siste hånd på to elektriske varianter – samtidig.
Evettas
TYSKE VARIANTER: «Vanlig» og cabriolet.
    Sveitsiske Microlino gjør et nytt forsøk, passende nok omtalt som «2.0». Her skal produksjonen allerede være i gang.
    Tyske Evetta snakker høyt om levering til sommeren. Her lanseres tre versjoner– én «tradisjonell» utgave, én med lasteplan, samt en cabriolet det skal lages 999 eksemplarer av.
    Begge bilene er rundt to og en halv meter lange og har naturligvis bare to seter. Topphastigheten er også den samme: 90 kilometer i timen.
    Men der Evetta kanskje har de nevnte spesialutgavene som fremste PR-fortrinn, synes Microlino å ligge foran i løypa på to andre, viktige punkter:
    Den sveitsiske bilen skal få en rekkevidde på 23 mil, mot Evettas 20. Den foreløpige prisen er også betydelig lavere, hvis de nåværende anslagene viser seg å være reelle – rundt 155.000 norske kroner, mot 215.00o. Begge summene er basert på det som er antydet i de respektive hjemlandene og må derfor tas med et par klyper salt.
    Men om noen av disse kommer til å rulle på norske veier, er helt i det blå.